المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

دعا برای مرزداران-۲
    
بازدید: 115
    

بنام خدا
دعا برای مرزداران-۲

 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ وَ وَاتِرْ بَيْنَ مِيَرِهِمْ  وَ تَوَحَّدْ بِكِفَايَةِ مُؤَنِهِمْ وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ وَ الْطُفْ لَهُمْ فِي الْمَكْرِ .
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و تعدادشان را بیافزا و سلاحشان را تیز و برّا کن و اطراف و جوانبشان را محکم و نفوذناپذیر ساز و جمعشان را به هم پیوند ده و کارشان را رو به راه کن و آذوقه آنان را پی‌درپی برسان و سختی‌هایشان را به تنهایی کارساز باش و به یاری خود نیرومندشان ساز و به شکیبایی مددشان ده و آنان را در چاره‌جویی، دقّت نظر عنایت کن.
(صحیفه سجادیه)


شرح :
به طوری که ملاحظه می شود امام معصوم به عنوان رهبر جامعه ی اسلامی سازماندهی لشکر و برنامه ریزی جهت اهداف بلند مدت را طی مراتب و مراحلی به فرماندهان آموزش می دهند که به توفیق خداوند این مراحل را مورد بررسی قرار می دهیم :
۱- حضرت بر خاندان پیامبر درود می فرستند تا متذکر باشند که لازم است چنین لشکری تمام مراحل را زیر نظر امام معصوم طی طریق نموده تا به اهداف عالی که همانا حفظ جامعه ی اسلامی مبنی بر فضائل انسانی باشد نائل آیند.
۲- ایشان زیاد بودن تعداد نگهبانان را قید می فرمایند چرا که در برابر دشمن کثیر گروه اندک در محاصره قرار گرفته و احتمال شکست آنها زیاد است.
۳- امام کارائی جنگ افزار را مورد نظر قرار داده اند. این امر مستلزم آن است که جنگ افزارها با تکنیک مدرن هر زمان انتخاب شوند که با به کار گرفتن متخصصین صورت می پذیرد در غیر این صورت سلاح از رده خارج محسوب شده و کارائی نخواهد داشت.
۴- انتخاب مکان مناسب برای لشکر که دارای چشم انداز با اشراف کامل به محیط و به اصطلاح دارای موقعیت استراتژیک باشد و با نگهبانان و دیده بانان کافی که لشکرگاه را بپایند همچنین ایجاد حریم مناسب که در دعا تحت عنوان " حرمت" بیان شده را مورد تاکید قرار می دهند‌.
۵- با ایجاد پیوند و اتحاد و سامان دهی یعنی مدیریت صحیح توام با نظم و انضباط همچنین محیطی با ایجاد فضای معنوی از تفرقه جلوگیری می شود. چرا که از جمله تاکتیک های دشمن تضعیف روحیه ی لشکر با تبلیغات مسموم همراه با بدبینی نسبت به فرماندهان می باشدکه این کار بایستی از طرفی به وسیله ی گروههای ضد جاسوسی و از طرف دیگر با ایجاد شبکه ی اطلاع رسانی حیله های دشمن را خنثی نمود.
۶- رساندن خوار و بار و ساختن مهمات به معنی ایجاد شبکه های تدارکاتی با منبع مطمئن است که دچار نقص و کمبود نشده ، لشکر در تنگنا قرار نگیرد.
همچنین تشکیلاتی که مکلف به ساختن ابزار و مهماتی باشند تا در دراز مدت نیاز تسلیحاتی را فراهم نموده در محاصره ی تجهیزاتی - اقتصادی - علمی قرار نگیرند.
۷- پس از به کارگیری روشهای علمی در سازماندهی لشکر امام هدایت پیروزی را مشروط به شکیبایی نموده بر صبر و استقامت بر حوادث و تغییرات در ابعاد و روش های مختلف که امروزه به عنوان " موضع گیری صحیح و انعطاف پذیری" در مقابل تاکتیک های سیاسی شناخته می شود را متذکر می شوند و چه بسا جمعیت های انبوه و منسجم که به علت نداشتن مبنای صحیح علمی و فرهنگی  و نداشتن استقامت بر این مبانی در دراز مدت فرسوده شده ومضمحل گردیده است.

 
داشتن نیروی دفاعی پر قدرت که بتواند امنیت جامعه را در داخل کشور و مرزها را تامین نماید مد نظر طراحان تشکیلات نظامی بوده که با به کار گیری جوانان مستعد و مشتاق در نیروهای دائم به نام کادر و نیروهای موقت بنام سرباز این مهم تحقق می یابد.
جوانان برای به دوش گرفتن مسئولیت زندگی فردی و ورود به اجتماع نیازمند به آموختن شیوه های رفتار فردی و گروهی در موضوعات مختلف رایج در جامعه روز می باشند که این امر در دوران سربازی به صورت کوتاه و در حداقل مدت ضروری صورت می گیرد.
جوانان در این دوره ی کوتاه مسافرت به نقاط دور افتاده همنشینی و همراه و همکار شدن با افراد با فرهنگ های متفاوت و محتوای علمی در سطوح مختلف را تجربه می کنند.
همچنین چگونه زیستن در شرایط اقلیمی با آب وهوای گوناگون را عملا می آموزند. لذا به اعتراف اکثریت قریب به اتفاق مردم جوانان با گذراندن دوران سربازی  یک مرحله اساسی از تجربه مفید زندگی را تحصیل می نمایند که بقیه را در دوران تشکیل خانواده و انتخاب شغل درک نموده و شخصیت جوان مشخص و تثبیت می شود.
به همین دلیل داشتن تشکیلات نظامی با بنیه ی علمی - فرهنگی - اقتصادی- سیاسی غنی مبتنی بر تعالیم دینی که براساس فضائل انسانی نشات گرفته از منبع وحی باشد می تواند الهام بخش جوانان در انتخاب شیوه های صحیح زندگی شده و نهایتا عامل اصلاح جامعه واقع گردد.
در تایید این مطلب استناد می شود به فرمایشات سراسر نور امام امام سجاد(ع) که روشنگر راه هدایت و نمود یک جامعه سعادتمند بشری می باشد.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.