المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از دعای عرفه-۱۰
    
بازدید: 133
    

بسم الله الرحمن الرحیم
فرازهایی از دعای عرفه-۱۰
وَ النُّورَ فِي بَصَرِي وَ الْبَصِيرَهَ فِي دِينِي وَ مَتِّعْنِي بِجَوَارِحِي وَ اجْعَلْ سَمْعِي وَ بَصَرِي الْوَارِثَيْنِ مِنِّي
و نور را در ديده ام، و بصيرت را در دينم و مرا به اعضايم بهره مند كن و گوش و چشمم را دو وارث من گردان
امام حسین(ع)


  شرح :
از جمله شرایط تشخیص صحیح برای قضاوت و نتیجه گیری در حوادث و صحنه های واقعی دقت در مشاهده است که امام حسین (ع) آنرا با "نور دیده " بیان می فرمایند.
سپس با چنین مشاهده ی دقیقی به مطالعه ی علوم دینی و احکام و دستورات خدا پرداخته و به صفت بصیرت که تخصص در امور دینی باشد نائل می گردند.
نتیجه ی این تشخیص صحیح و تخصص یافتن در امور دینی به کار گرفتن آنها در زندگی بوده که  داشتن اعضا و جوارح سالم عامل بهرمندی بیشتر از مواهب الهی و نعمت ها خواهد شد.
در این مرحله از رشد و حرکت به سمت کمال دست آوردهای مومنین مورد هجوم انواع آفات و خطرات مختلف موجود در اجتماع بشری از طریق دیدن صحنه های حرام و شنیدن اخبار دروغ و بعضا آغشته به غیبت قرار می گیرد که برای محفوظ ماندن از این آفات لازم است چشم و گوش را تحت مراقبت شدید نگه داشت. امام حسین (ع ) این مراقبت از چشم گوش را با اشاره "وارث بودن " بیان فرموده اند یعنی دیده ها و شنیده ها در گوش و چشم باقی بمانند و تحت کنترل من باشند تا عامل انتشار دروغ و تهمت قرار نگیرند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.