المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از دعای عرفه-۹
    
بازدید: 316
    

بسم الله الرحمن الرحیم
فرازهایی از دعای عرفه-۹
اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِي أَخْشَاكَ كَأَنِّي أَرَاكَ وَ أَسْعِدْنِي بِتَقْوَاكَ وَ لاَ تُشْقِنِي بِمَعْصِيَتِكَ وَ خِرْ لِي فِي قَضَائِكَ
خدايا چنانم كن كه از تو بترسم گويا كه تو را می بينم، و با پرهيزگاری مرا خوشبخت گردان، و به نافرمانی ات بدبختم مكن، و خير در قضايت را برايم اختيار كن
امام حسین(ع)


  شرح :
صفت طغیانگری از خصوصیات نفس انسان بوده که در زیاده روی از لذت های دنیا و طولانی شدن آسایش آشکار شده و منجر به گناه و تجاوز به حقوق و حدود دیگران می گردد. لذا برای جلوگیری از طغیان نفس ترس از وجود قدرت حاکمی که قادر به تنبیه او باشد ضروری می نماید.


اعلان حضور قدرتمندانه از جانب خدا به صورت های مختلفی می تواند صورت پذیرد از جمله انواع شکست ها و حوادث ناگواری که تلخ کننده ی زندگی هستند اما زیباترین و شیرین ترین آنها در کنترل نفس انسان که پذیرفتن آن را آسان می نماید از طریق درک معرفت می باشد گویا انسان به وضوح خدا را دیده وحضور و نظارت او را در تمام لحظات و امور زندگی لحاظ می دارد .


لازمه ی چنین حالتی رعایت تقواست که با پرهیز از گناه و انجام وظایف بندگی حاصل می گردد. فرد متقی در مسیر حرکت به سمت کمال بوده و خوشبختی را درک می کند زیرا بدبختی نتیجه ی گناهان اوست که طبق قانون طبیعی"عمل و عکس العمل" دامنگیر او می شود به همین دلیل امام حسین(ع) از خداوند درخواست تغییر قضا را در جهت خیر نموده است.
با توجه به اینکه قضا شامل امور حتمی هستند که عکس العمل رفتار ما از جمله ی آنهاست لذا این تغییر قضا مستلزم سبقت گرفتن رحمت الهی بر جکمت اوست که به طور ضمنی مورد درخواست امام العارفین قرار گرفته است.

   موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.