المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از دعای عرفه-۶
    
بازدید: 132
    

بسم الله الرحمن الرحیم
فرازهایی از دعای عرفه-۶
حَتَّي إِذَا اكْتَمَلَتْ فِطْرَتِي وَ اعْتَدَلَتْ مِرَّتِي أَوْجَبْتَ عَلَيَّ حُجَّتَكَ بِأَنْ أَلْهَمْتَنِي مَعْرِفَتَكَ وَ رَوَّعْتَنِي (أي اَلْهَمَتني) بِعَجَائِبِ حِكْمَتِكَ
تا آفرينشم كامل شد و تاب و توانم معتدل گشت، حجّتت را بر من واجب نمودی، چنان كه معرفتت را به من الهام فرمودی و با شگفتيهای حكمتت به هراسم افكندی.
امام حسین(ع)


  شرح :
کامل شدن آفرینش اشاره به بلوغ عقلی و جسمی به صورت توامان دارد که مقدمه ی درک وظیفه و پذیرفتن رسالت انسانی در هر فرد به صورت خاص می باشد.
اعتدال در تاب و توان بیانگر همآهنگی بین قوای عقلی و جسمی بوده که حاصل پرورش صحیح جسم و تربیت و استعدادهای ذاتی هر فرد است.
بدین ترتیب عقل می تواند با مدیریت قوای روحی و جسمی مصالح زندگی را بر اساس شرایط لازمه ی هر موضوع شناسایی و تدبیر امور نماید. کسی که به این مرحله از رشد برسد قادر به تشخیص وضعیت اجتماع حاضر شده و با در نظر گرفتن میزان توانایی فردی و جایگاه اجتماعی کسب شده وظیفه ی خود را برای تعیین کیفیت زندگی شخصی به موازات مسئولیت اجتماعی درک و معین می نماید.
بر چنین کسی از جانب خداوند اتمام حجت شده است. در نتیجه از یک طرف تحت حمایت پروردگار قرار گرفته که از الهامات و پشتیبانی همه جانبه ی خداوند جهت انجام رسالت انسانی بهرمند می گردد و از طرف دیگر با جلوه های قدرت خدا در صحنه های مختلف مواجه شده و شگفت زده و هراسان خواهد شد که این هراس از جلال خداوندی مانع از آلوده شدن او به فساد های آشکار و پنهان می گردد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.