المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از دعای عرفه-۵
    
بازدید: 131
    

بسم الله الرحمن الرحیم
فرازهایی از دعای عرفه-۵
لَمْ تُخْرِجْنِي لِرَأْفَتِكَ بِي وَ لُطْفِكَ لِي وَ إِحْسَانِكَ إلَيَّ فِي دَوْلَهِ أَئِمَّهِ الْكُفْرِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ لَكِنَّكَ أَخْرَجْتَني لِلَّذِي سَبَقَ لِي مِنَ الْهُدَي الَّذِي لَهُ يَسَّرْتَنِي
از باب رأفت و لطف و احساني كه به من داشتی مرا در حكومت پيشوايان كفر، آنان كه پيمانت را شكستند، و پيامبرانت را تكذيب كردند، به دنيا نياوردی ولي زمانی به دنيا آوردی به خاطر آنچه در علمت برايم رقم خورده بود و آن عبارت بود از هدايتی كه مرا برای پذيرفتن آن آماده ساختی.
امام حسین(ع)


  شرح :
علمای اخلاق و جامعه شناسی چهار عامل را در تربیت فرد موثر می دانند :
  ۱- صفاتی که از والدین از طریق وراثت به فرزندان منتقل می شود.
  ۲- محیط خانواده و رفتار اعضای آن که هر کدام در جایگاه خود تاثیر منحصر به فردی دارد.
  ۳- تمایلات فردی که می تواند در انتخاب اهداف و نوع رفتار شخص موثر باشد.
  ۴- محیط اجتماع و نوع حکومت که برای عموم مردم برنامه ریزی کرده و برای بهربرداری از منابع موجود به زندگی ایشان جهت می دهند.
امام حسین(ع) در این فراز از دعا مورد چهارم را مد نظر قرار داده با برائت ضمنی از حاکم ستمگر افراد را به قدر دانی از بزرگان و صلحا تشویق نموده وجود ایشان را موهبت الهی معرفی می نماید که لایق شکر است.


زیرا حکومت ظالم مردم را در فقر مالی-فرهنگی نگه داشته تا بتواند با جلوگیری از رشد و آگاهی ایشان به چپاول ثروت و منابع عمومی بپردازد و در صورت احساس خطر از قتل افراد آزادی خواه نیز رویگردان نخواهد بود.
در حالی که می دانیم امام حسین(ع) خودشان در زمان ستمگرترین افراد حضور داشته لذا در ادامه می فرمایند: "به خاطر آنچه در علمت برایم رقم خورده بود".
یعنی افراد آگاهی که خداوند در اجتماع به ایشان علم ، تمکن و منزلت عنایت فرموده موظفند در مقابل حکومت ستمگر از حقوق مردم دفاع نمایند و این وظیفه را خداوند با علم خویش مقدر و تعیین نموده است که برای ایشان رسالت محسوب می گردد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.