المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از دعای عرفه-۲
    
بازدید: 133
    

بسم الله الرحمن الرحیم
فرازهایی از دعای عرفه-۲
اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَيْسَ لِقَضَائِهِ دَافِعٌ وَ لاَ لِعَطَائِهِ مَانِعٌ وَ لاَ كَصُنْعِهِ صُنْعُ صَانِعٍ
خداي را سپاس كه براي حكمش برگرداننده اي و براي بخششش بازدارنده اي و همانند ساخته اش ساخته هيچ سازنده ای نيست
امام حسین(ع)

شرح :
امام حسین (ع) راز و نیاز با خدای را با حمد و ثنای پروردگار شروع نموده و سه مورد از خصوصیات خداوند را بیان می فرمایند :
۱- حکمت علم استدلال برای درک اصول خلقت و برهم کنش مخلوقات با یکدیگر است که از جزء تا کل را شامل می شود و امروزه در ردیف علوم عقلی به نام فلسفه و منطق شناخته شده است.
کاربرد حکمت در اینجا به منظور بیان خلقت عالم  براساس علم است که در بر گیرنده ی تمام اجزای ریز و درشت آن می گردد.علمی که حقیقی بوده و هیچ گونه اشتباهی در آن راه ندارد. این علم هم خلقت را باعث شده و هم مسیر و کیفیت حرکت هر موجودی را تا رسیدن به کمال خویش تعیین نموده به طوری که تخطی از آن امکان پذیر نمی باشد. لذا امام حسین(ع ) این وضوع علمی و قطعیت در رسیدن به کمال را مد نظر قرار داده و فرموده اند: " برای حکمتش هیچ برگرداننده ای نیست".
۲-هر موجودی برای بقا و کمالش نیاز به عواملی دارد که خداوند آن را در پیرامون او قرار داده تا روند تکامل طبیعی جریان پیدا کند و مشاهده می کنیم هیچ قدرتی در عالم توانایی ایجاد تغییر در روند تکاملی خلقت را ندارد زیرا قدرت بخشندگی خداوند از آن پشنیبانی می نماید که بی پایان است.
۳- انسان متمدن امروز با این همه دستاوردها و پیشرفت علمی برای یک اختراع مدتها برنامه ریزی و طراحی نموده ابزارهای مدرن و عوامل مختلف را به کار می گیرد تا دستگاه یا سازه ای با عمر محدود ایجاد کند.
در حالی که عالم لایتناهی از یک مورچه گرفته تا سیارات و ستارگان عظیم سرگردان در فضا با ترکیبات و برهم کنش های پیچیده در هزاران اسرار و اصول علمی با یک فرمان "موجود شو" بوجود آمده که هنوز انسان به  قطره ای از این اقیانوس بیکران علمی احاطه پیدا نکرده است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.