المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح دعای افتتاح -۱۰
    
بازدید: 130
    

بسم الله الرحمن الرحیم


شرح دعای افتتاح -۱۰
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى هَدانا لِهٰذا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِىَ لَوْلَا أَنْ هَدَانا اللّٰهُ ، الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى يَخْلُقُ وَلَمْ يُخْلَقْ، وَيَرْزُقُ وَلَا يُرْزَقُ، وَيُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ، وَيُمِيتُ الْأَحْياءَ، وَيُحْيِى الْمَوْتىٰ، وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ، وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ.


ستایش مخصوص خداست که ما را به این ، هدایت کرد، و اگر خداوند ما را هدایت نمی کرد راه را نمی یافتیم»، خدا را سپاس که می‌آفریند و خود آفریده نشده و روزی می‌دهد و خود روزی داده نمی‌شود و می‌خوراند و خود خورانده نمی‌شود و زنده‌ها را می‌میراند و مردگان را زنده می‌کند و اوست زنده‌ای که هرگز نمی‌میرد، خوبی و خیر تنها به دست اوست و او بر هر کاری تواناست.


شرح :



حمد به معنی نیکو دانستن در اعلی مرتبه است به گونه ای که بهتر از آن نباشد تا جائی که واجد احترام خاص شده و قداست پیدا می کند و یقینا چنین مرتبه ای خاص خداست.

اصل عمل هدایت کار خداست و غیر خدا نیازمند به هدایت می باشند. پیامبران الهی و جانشینان رساننده ی پیام خدا به مردم هستند تا افراد مستعد با اجابت دعوت حضرات ، خود را تحت تعلیم ایشان قرار داده و تربیت شوند اما عمل  هدایت متوجه نمودن روح فرد به پذیرش دعوت رسول است که ففط کار خداست و در قرآن نیز به این مضمون آمده است" ای پیامبر هر که را تو بخواهی هدایت نتوانی کرد و هر که ما بخواهیم هدایت می کنیم " و همچنین " تو فقط ابلاغ کننده ای" و این آیات اثبات می کند که رسولان دعوت کننده هستند اما هدایت توسط خدا انجام می شود.


در ادامه ی دعا خداوند را به خاطر داشتن این خصوصیات ستایش می کنیم :


۱- يَخْلُقُ وَلَمْ يُخْلَقْ : خلق کننده ای که خلق نمی شود زیرا کسی که قابل خلق شدن باشد قابل محو شدن توسط خالق نیز هست پس بقای او در اختیار دیگریست و ابدیت نداشته و لایق ستایش نیست.


۲-وَيَرْزُقُ وَلَا يُرْزَقُ : روزی دهنده که خود نیاز به روزی نداشته باشد ، یعنی بی نیاز بوده و قادر به روزی رسانی بدیگران است پس برای تامین نیازمند کم نخواهد آورد.


۳- وَيُطْعِمُ وَلَا يُطْعَمُ : تغذیه کننده ای که نیاز به تغذیه نداشته در تغذیه دادن دریغ نمی کند.


۴- وَيُمِيتُ الْأَحْياءَ، وَيُحْيِى الْمَوْتىٰ : قدرت بر میراندن و زنده کردن ، در اختیار اوست بنابراین در راه انجام وظیفه دینی با اعتقاد به حمایت خدا و قیامت نباید هیچ گونه تهدید و ترسی  به خود راه داد.


۵- وَهُوَ حَيٌّ لَايَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ : زنده ای که نمی میرد و همه ی برکات به دست اوست به ما می گوید که در انجام وظیفه ، به وعده ی پاداش دیگران ، دین خود را نفروخته و فقط  به امید پاداش خدا باشیم که زنده ابدی بوده و تا هر وقت که باشد به وعده خود عمل خواهد کرد اما غیر خدا با مردن ، قدرت انجام از آنها سلب می شود.


۶- وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ : او بر هرکاری قادر است بنابراین ، در همه امور زندگی ، به یاری خدا امیدوار باشیم .

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.