المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح دعای افتتاح-۶
    
بازدید: 129
    

بسم الله الرحمن الرحیم


شرح دعای افتتاح-۶
الْحَمْدُ لِلّٰهِ مالِكِ الْمُلْكِ، مُجْرِى الْفُلْكِ، مُسَخِّرِ الرِّياحِ، فالِقِ الْإِصْباحِ، دَيَّانِ الدِّينِ، رَبِّ الْعالَمِينَ . الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلىٰ حِلْمِهِ بَعْدَ عِلْمِهِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ عَفْوِهِ بَعْدَ قُدْرَتِهِ، وَالْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ طُولِ أَناتِهِ فِى غَضَبِهِ وَهُوَ قادِرٌ عَلَىٰ مَا يُرِيدُ.
خدا را سپاس خدای مالک سلطنت، روان‌کننده کشتی، تسخیرکننده بادها، شکافنده سپیده، حکم‌فرمای روز جزا، پروردگار جهانیان. خدا را سپاس بر بردباری‌اش پس از دانشش به نافرمانی بنده و خدا را سپاس بر گذشتش پس از قدرتش و خدا را سپاس بر طول بردباری‌اش در خشمش و حال آنکه او بر آنچه بخواهد تواناست.


شرح :


در حمد و ثنای پروردگار انواع و اشکال مختلف قدرت او که در زندگی روزمره ی بشر بر همگان آشکار و عامل زندگی ساز می باشند بیان نموده و با این عمل نفس انسانی به درگاه او متواضع و خاشع می گردد.
در مرتبه ی بعدی از راز و نیاز مومن  با پروردگار آن دسته از رحمت الهی که شکل خفی تری داشته و نجات بخش انسان از ابتلای به نافرمانی و طغیان می باشد را مطرح نموده  بر معرفت او نسبت به خالق می افزاید.
سپاس از خدا به خاطر چشم پوشی او از عقوبت نمودن انسان سرکش آنهم بر تکرار گناهی که در دراز مدت به انجا آن اشتغال داشته ، در حالی که خداوند بر حال او ناظر و  قادر به مجازات او بود رحم خدا را بیش از پیش برانگیخته و بر عنایت او نسبت به بنده می افزاید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.