المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح دعای افتتاح-۴
    
بازدید: 131
    

بسم الله الرحمن الرحیم


شرح دعای افتتاح-۴
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الْفاشِى فِى الْخَلْقِ أَمْرُهُ وَحَمْدُهُ، الظَّاهِرِ بِالْكَرَمِ مَجْدُهُ، الْباسِطِ بِالْجُودِ يَدَهُ، الَّذِى لَاتَنْقُصُ خَزائِنُهُ، وَلَا تَزِيدُهُ كَثْرَةُ الْعَطاءِ إِلّا جُوداً وَكَرَماً إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْوَهَّابُ . اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ قَلِيلاً مِنْ كَثِيرٍ، مَعَ حاجَةٍ بِى إِلَيْهِ عَظِيمَةٍ وَغِناكَ عَنْهُ قَدِيمٌ وَهُوَ عِنْدِى كَثِيرٌ، وَهُوَ عَلَيْكَ سَهْلٌ يَسِيرٌ.
خدا را سپاس که فرمان و سپاسش در آفریدگان جاری است و شکوه‌مندی‌اش با کرمش آشکار است و دست لطفش به سخاوت گشوده، خدایی که گنجینه‌هایش کاستی نپذیرد و بخشش بسیارش جز جود و کرم بر او نیفزاید، همانا او توانمند و بسیار بخشنده است، خدایا، اندک از بسیار از تو درخواست می‌کنم، با نیاز شدیدی که مرا به آن است و بی‌نیازی تو از آن دیرینه است و آن اندک نزد من بسیار است و برای تو هموار و آسان.


شرح :


تنوع و گستردگی آفرینش بیانگر وسعت علم خالق اوست و هر نوع مخلوقی بر اساس علمی از علوم الهی خلق شده که خداوند در قرآن آن را " کلمه" نامیده است.
برای طی مراحل مختلف زندگی انسانی ، نیاز به انواع نعمت هاست که برای بهرمندی از هر کدام بایستی علم خاص آن را آموخته باشیم.
دست قدرتمند خالق ، استعداد آموختن کلیه ی علوم خلقت را در انسان به ودیعه نهاده است تا او بتواند با استعانت از پروردگار در به کار گرفتن آن علوم نیازهای خویش را تامین نماید.


هر چند که ذات کمال طلب انسان به سمت بی نهایت در حرکت است و لیکن وجود او در دنیا محصور در انواع  محدودیت ها بوده و بهره ی اندکی از سفره ی  گسترده ی آفرینش را دارد. به علت ضعف در برابر مشکلات و حوادث کوبنده ی دنیا تامین همین مقدار اندک برای انسان مشکل بوده و نیازمند یاری خداست.
لذا مومنین با نظر به فضل و کرم پروردگار مرتبا به خدای خویش رجوع نموده و انواع نعمت های مورد نیاز خویش را درخواست می نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.