المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح دعای افتتاح-۳
    
بازدید: 132
    

بسم الله الرحمن الرحیم


شرح دعای افتتاح-۳
الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَلَا وَلَداً ، وَلَمْ يَكُنْ لَهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ وَ لِيٌّ مِنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيراً ؛ الْحَمْدُ لِلّٰهِ بِجَمِيعِ مَحامِدِهِ كُلِّها، عَلَىٰ جَمِيعِ نِعَمِهِ كُلِّها. الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَامُضادَّ لَهُ فِى مُلْكِهِ، وَلَا مُنازِعَ لَهُ فِى أَمْرِهِ . الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى لَاشَرِيكَ لَهُ فِى خَلْقِهِ، وَلَا شَبِيهَ لَهُ فِى عَظَمَتِهِ.
خدا را سپاس که همسر و فرزندی نگرفته و در فرمانروایی شریکی برایش نیست و سرپرستی از روی ناتوانی نداشته است و او را بزرگ شمار، بسیار بزرگ؛ خدا را سپاس با همه ستودنی‌هایش، بر تمام نعمت‌هایش، خدا را سپاس که در فرمانروایی رقیبی ندارد و برای او در کارش نزاع‌کننده‌ای نیست، خدا را سپاس که در آفرینش شریکی ندارد و در بزرگی‌اش شبیهی برای او نیست.


شرح :


در راس همه ی حمد و ثناهایی که به درگاه خدا صورت می گیرد توحید قرار دارد که اقرار به یگانگی اوست. با توجه به کیفیت زندگی انسان که در شرایط متفاوت متحمل انواع تغییرات شده و بعضا دچار خسارات و صدمات شدید از حوادث طبیعی و یا دشمنی همنوعان می گردد ، ممکن است این ذهنیت در او ایجاد شود که از چه عواملی برای دفع ضرر و زیانهای وارده کمک بگیرد.


در این مرحله ممکن است انواع عوامل و اهرم های قدرت در نظر او جلوه نموده و از یاد خدا غافل شود و یا تاثیر گذاری آنها را مستقل از خدا بپندارد.
در چنین حالتی شرک به خدا ایجاد شده که باعث محرومیت او از یاری خالق می شود. بنابراین با بیان یگانگی خدا در آفرینش و صفات و اسما او در اداره ی امور عالم هر گونه شرک را از ذهن خود زدوده و در پناه عظمت او قرار می گیرد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.