المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

شرح دعای افتتاح-۱
    
بازدید: 135
    

بسم الله الرحمن الرحیم


شرح دعای افتتاح-۱
اللّٰهُمَّ إِنِّى أَفْتَتِحُ الثَّناءَ بِحَمْدِكَ وَأَنْتَ مُسَدِّدٌ لِلصَّوابِ بِمَنِّكَ، وَأَيْقَنْتُ أَنَّكَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ فِى مَوْضِعِ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ، وَأَشَدُّ الْمُعاقِبِينَ فِى مَوْضِعِ النَّكالِ وَالنَّقِمَةِ، وَأَعْظَمُ الْمُتَجَبِّرِينَ فِى مَوْضِعِ الْكِبْرِياءِ وَالْعَظَمَةِ.
خدایا، من همراه ستایشت مدح و ستودن تو را آغاز می‌کنم و تویی که با مهرورزی‌ات بر درستی استواری  می‌دهی و یقین دارم که در جای گذشت و رحمت مهربان‌ترین مهربانانی و در جای کیفر و انتقام، سخت‌ترین کیفرکننده‌ای و در جایگاه بزرگ‌منشی و عظمت بزرگ‌ترین قدرتمندی.


شرح :


اسماء الحسنی و صفات پروردگار را در جهت اطاعت و به منظور معرفی عظمت او بیان کردن ثناکردن می گویند. با توجه به اینکه این اسما و صفات در حد اعلای صحت و نیکی می باشد ، بنابراین ثنای خدا را با حمد شروع می کنیم به معنای " نیک دانستن این اسما و صفات در اعلا مرتبه" که برای غیر خدا متصور نبوده و به خدا اختصاص دارد.


میزان درک این عظمت و کسب توانایی جهت ستودن خدا برای بنده حاصل نمی شود مگر به توفیق الهی زیرا بنده ی خلق شده در عالم لایتناهی ذره ای است که حتی نمی تواند حد و جایگاه خود را در این بیکرانه ی آفرینش تعیین کند تا چه برسد به اینکه عظمت خالق آنرا بیان نماید.
لذا ابتدا خداوند به بنده ی خود ظرفیت درک عطا فرموده سپس به میزان رشد روحی و معنوی ادراک اسما و صفات حاصل می شود و در این مرتبه استوار و پایدار می گردد که این توفیق نتیجه ی مهربانی خدا نسبت به بندگان است و عامل سعادتمندی ایشان خواهد بود.


اما افرادی که از اطاعت خدا سر پیچی کنند نه تنها مورد این عنایات حاصل از مهربانی پروردگار  واقع نمی شوند بلکه هدف خشم او قرار گرفته و مشمول کیفر الهی می گردند که جهت تنبیه بنده اعمال می شود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.