المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

زیارت امیرالمومنین-۶۹
    
بازدید: 133
    

 یا لطیف
زیارت امیرالمومنین-۶۹
إِنَّ بَيْنِي وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً قَدْ أَثْقَلَتْ ظَهْرِي وَ مَنَعَتْنِي مِنَ الرُّقَادِ وَ ذِكْرُهَا يُقَلْقِلُ أَحْشَائِي
همانا ميان من و خدای عزّ و جلّ گناهانی است كه پشتم را سنگين كرده، و از خواب آرام مانعم گشته، و ياد آنها اعضای درونم را می لرزاند.


شرح :
موضوعی به نام گناه به طور اجمال درهمه ی فرهنگ ها و ادیان تعریف و پذیرفته شده است. هیچ کس دوست ندارد مرتکب گناه شود ولیکن جنس دنیا با آن همه جاذبه های فریبنده اش از یک طرف وغرائز و نیازهای انسان از طرفی دیگر شناخت ضروریات مادی را از ملکات انسانی مشکل نموده و افراد را مبتلا و سپس ایشان را از حرکت در مسیر کمال متوقف می سازد.
میزان این توقف ها ، نوع و کیفیت آن در نزد اهل معرفت قابل تامل بوده و باعث واکنش های عجیبی از سوی ایشان می شود که بعضا در قالب حکایت هایی در شرح حال عرفا نقل شده و برای سالکین قابل توجه است.
چه بسیار رفتارهایی که به علت ترویج فرهنگ فساد در بین مردم قبح آنها از بین رفته و کاملا عادی گردیده است در حالی که با ایجاد آگاهی همان مردم نسبت به عملکرد گذشته ی خود اظهار بیزاری خواهند نمود.
وقتی این حقیقت پذیرفته شود که عالم محضر خداست آن وقت است که چشم حقیقت بین گناهان را مشاهده می نماید تا جائی که فرد تحمل خود را از دست داده و بی تاب می گردد. در چنین حالتی از شناخت به وجود ناظری مقتدر و  حاکم بر عالم همرا با درک رسالت انسانی در انجام وظیفه ی بندگی کیفیتی در حال شخص ایجاد می نماید که در آن وضعیت نسبت به وجود امام معصوم دارای معرفت شده و خواهیم دید نیاز به وجود رهبری چون امیرالمومنین که راهنما به سوی رفتار صحیح جهت درک سعادت است تا چه اندازه برای جامعه انسانی ضرورت دارد.
اگر مومنین چنین ضرورتی را درک می کردند همانا زیارات ائمه ی معصومین را برای ایجاد ارتباط با امام  به منظور دریافت هدایت بر خود فرض می نمودند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.