زیارت امیرالمومنین-۶۶
چهار شنبه 8 آذر 1402
بازدید: 287
یا لطیف
زیارت امیرالمومنین-۶۶
فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ دَفَعَكَ عَنْ حَقِّكَ وَ أَزَالَكَ عَنْ مَقَامِكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ بَلَغَهُ ذَلِكَ فَرَضِيَ بِهِ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ مَلاَئِكَتَهُ وَ أَنْبِيَاءَهُ وَ رُسُلَهُ.
خدا لعنت كند كسي را كه از حقّت منع كرد و از مقامت كنار گذاشت و خدا لعنت كند كسي را كه اين اخبار به او رسيد و به آن خشنود شد. خدا و فرشتگان و پيامبران و رسولانش را شاهد مي گيرم.
شرح :
از مضامین متون دینی این طور استنباط می گرد که هرگاه کلمه ی"حق "در جایی به کار گرفته می شود یعنی که آن کار بر اساس دستور و معیار تعیین شده از طرف خداوند صورت گرفته است. بنابراین حق در مورد هر کسی و در هر موضوعی آن وضعیتی خواهد بود که خداوند برای او مقرر فرموده باشد و اجرای چنین حالتی فقط توسط شخص معصوم که مامور مستقیم خداست امکان پذیر است.
حال اگر شخصی حق کسی را ضایع کرد یعنی مانع از اجرای فرمان خدا شده که مخالفت با خدا محسوب می شود در نتیجه مورد لعن پروردگار واقع می گردد.
به این دلیل که جایگاه خلافت بر مسلمین برای امیرالمومنین از طرف خدا معین شده و توسط پیامبر به عموم مردم اعلان و ابلاغ شده بود "حق" ایشان محسوب می شد و معترضین به حضرتش مورد لعن خدا قرار گرفته اند.
در ادامه ی زیارت زائر با لعن فرستادن به افرادی که در ظلم به امیرمومنان و حادثه ی غصب خلافت اظهار خشنودی می کنند چنین حرکت ظالمانه ای را محکوم نموده و به آیندگان هشدار می دهد که از پیروی ایشان پرهیز و نسبت به آنها اعلان برائت نماید.
همچنین خدا و رسول و فرشتگان شاهد گرفته شده اند تا به نسل آینده بفهماند موضوع امامت امیرالمومنین و ذریه ی ایشان حقیقتی جاری بوده که خدا و پیامبر او و فرشتگان بر آن نظارت داشته اند و آیندگان نیز در قبال آنها مسئول هستند و نباید امامت را تمام شده فرض کرد.
موفق باشید. پورهادی