المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

زیارت امیرالمومنین-۵۰
    
بازدید: 148
    

یا لطیف
زیارت امیرالمومنین-۵۰
اَلسَّلاَمُ عَلَي اِسْمِ اللَّهِ الرَّضِيِّ وَ وَجْهِهِ الْمُضِي ءِ وَ جَنْبِهِ الْقَوِيِّ وَ صِرَاطِهِ السَّوِيِ
سلام بر نام پسنديده ی خدا و جمال نورانی اش و طرف نيرومندش و راه راستش.


شرح :
اِسْمِ اللَّهِ الرَّضِيِّ : نام پسنديده ی خدا
کلمه "علی" برگرفته از نام خدا در عالی ترین مرتبه است که قابل انطباق بر موجودی ممکن بوده و در وجود امیرالمومنین تجلی نموده است. به همین دلیل و به استناد فرمایش سایر معصومین این لقب خاص علی بن ابی طالب است.
چون وجود حضرتش در کسب معارف الهی و جهاد در راه خدا همچنین عبادت در مصادیق مختلف آن چنان ظاهر شدند که بالاتر از آن میسر نخواهد شد بنابراین  مورد پسند خداوند واقع شده و خالق عالم این اسم را برای او برگزید .


وَجْهِهِ الْمُضِي : جمال نورانی اش
کلمه "زیبایی " یا "جمال " اصطلاحی است که به طور معمول برای بیان تناسب بین اجزای یک ترکیب به کار برده میشود به نحوی که ترکیب حاصله خوشایند طبع واقع می گردد.
اما حقیقت جمال بالاتر از این معناست و به طور مختصر مجموع گفتارو رفتار شخص در مواضع و صحنه های مختلف از زندگی فردی و اجتماعی است که در نظر بیننده جذاب بوده و ارضا کننده ی قوای عقلی او خواهد بود. چون عملکرد امیرالمومنین در تمام صحنه ها و حوادث واقعه در بهترین صورت ممکن و براساس دستورات خدا انجام گرفته است و دارای جاذبه ی الهی است لذا "جمال خدا" لقب گرفته است.


جَنْبِهِ الْقَوِيِّ : طرف نيرومندش
در عالم فعلی انواع علوم شناخته شده اند که هر کدام می تواند ایجاد کننده ی نوعی کیفیت در زندگی مردم باشد ولیکن صرف علم بودن منشا اثر نیست بلکه نیاز به اعمال قدرت برای اجرای آن است تا عوامل دست اندرکار را تجمیع نموده و عامل به وجود آورنده پدیده ی مورد نظر واقع گردد.
وجود مبارک امیرالمومنین ضمن داشتن علوم الهی مجهز به قدرت لایزال پروردگار بوده که طبق حکمت خدا در صحنه های مورد نیاز در حد اعجاز ظاهر شده است و این امر نه تنها در زمان حیات مادی حضرت بلکه پس از شهادت و در عالم معنا موجود بوده و به صورت کرامات از ایشان صادر می شود.


صِرَاطِهِ السَّوِيِ : راه راستش
لازم بود که خداوند برای ایجاد شوق هدایت در بندگان نمونه ی اجرا شده ی دستورات خود را در قالب انسانی وارسته ارائه نماید. دستورات پروردگار عالم که برای تربیت انسان در کتاب قرآن نازل شده در واقع نحوه ی عملکرد شخص در زندگی فردی و اجتماعی را بیان می کند که به " راه راست" مشهور شده است.
روش زندگی معصومین که شکل اجرائی آیات قرآن می باشد همان " راه راست" است که همگی براساس فرمایشات و عملکرد امیرالمومنین انجام شده است.
بنابراین وجود امیرمومنان در بین سایر بندگان که با روش های مختلف زندگی می کنند به منزله ی "راه راست خدا" می باشد که الگوی بشریت تا قیامت خواهد بود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.