المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

زیارت امیرالمومنین -۳۲
    
بازدید: 162
    

یا لطیف
زیارت امیرالمومنین -۳۲
اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صَاحِبَ الْمُعْجِزَاتِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَنْ نَزَلَتْ فِي فَضْلِهِ سُورَهُ الْعَادِيَاتِ
سلام بر تو ای صاحب معجزات، سلام بر تو ای كه در برتری اش سوره عاديات نازل شد.


شرح :
صَاحِبَ الْمُعْجِزَاتِ : صاحب معجزات
از پیامبر و امام جانشین او در چند حالت معجزه مشاهده می گردد : 
۱- معمولا آن دسته از عامه ی مردم که توانایی درک علم و فضائل عالیه ی انسانی در وجود امام معصوم (ع) را ندارند برای کسب اطمینان از امامت ایشان درخواست معجزه دارند که امام با اذن و پشتیبانی خدا برای اثبات امامت خویش اعجاز می نمایند.
۲- گاهی در مشکلات فردی و اجتماعی کار به بن بست رسیده و از طریق معمول امکان حل مشکل وجود ندارد که در این گونه موارد خداوند با اعجاز خویش به دست معصومین در امور مردم گشایش می فرماید.
۳- خالق عالم امور دنیا را براساس قوانین مادی تدبیر فرموده که طی مراحلی با اصول علمی خاص هر موضوع و در مدت زمانی معین صورت می گیرد.

ولیکن در مواردی به طور خاص با معجزه بندگان خود را یاری می فرماید از جمله در بعضی موارد به علت عدم توانایی مردم در صبر بر زمان مورد نظر خداوند با معجزه کار را به نتیجه می رساند. همچنین به دلیل تلاش وافر مردم در امر اطاعت خدا ، پروردگار عالم معجزه را به عنوان پاداشی در تخفیف سختی ها قرار می دهد.
 
مَنْ نَزَلَتْ فِي فَضْلِهِ سُورَهُ الْعَادِيَاتِ : ای كه در برتری اش سوره عاديات نازل شد.
سوره والعادیات که بیان کننده ی شان یک مجاهد در عالی ترین مرتبه در تلاش برای اجرای فرمان خدا و رسول او در جنگ با کفار است در شان امیرالمومنین نازل گردید. زیرا ایشان ماموریت محوله را به بهترین شکل ممکن و به طور اجمال با این شرایط اجرا نمودند :
۱- به محض دریافت فرمان پیامبر بدون فوت وقت و هیچ گونه عذر و بهانه ای اطاعت امر نمودند.
۲- با سرعت هرچه تمامتر لشکر را به سمت دشمن حرکت دادند و با آنچنان شجاعت و مدیریتی بر دشمن تاختند که در کمترین زمان ممکن فاتح جنگ گردیدند و  در حالی  که هنوز بعضی از افراد ضعیف الحال از مسلمانان به میدان جنگ نرسیده بودند که لشکر فاتح اسلام را در حال برگشت مشاهده کردند.

موفق باشید. پورهادی


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.