المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز بیست و نهم از دعای مکارم الاخلاق
    
بازدید: 366
    

بسم الله الرحمن الرحیم


فراز بیست و نهم از دعای مکارم الاخلاق 
۲۹ - اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ نَبِّهْنِي لِذِكْرِكَ فِي أَوْقَاتِ الْغَفْلَةِ ، وَ اسْتَعْمِلْنِي بِطَاعَتِكَ فِي أَيَّامِ الْمُهْلَةِ ، وَ انْهَجْ لِي إِلَى مَحَبَّتِكَ سَبِيلًا سَهْلَةً ، أَكْمِلْ لِي بِهَا خَيْرَ الدُّنْيَا وَ الآْخِرَةِ.
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا در اوقات بی‌خبری برای یادت بیداری ده و در روزگار مهلت برای فرمان برداری‌ات به کار گیر و برایم راه آسانی به سوی محبّتت باز و هموار کن و به سبب آن، خیر دنیا و آخرت را برایم کامل ساز.


(صحیفه سجادیه)


شرح :
فرمایش امام سجاد(ع) با این قرائن موجود در قرآن مطابقت دارد :
۱-ما جن و انس را خلق نکردیم مگر برای عبادت
۲- به راستی انسان ناسپاس است.
۳- انسان در غفلت و فراموشی به سر می برد.
۴- این آیات برای این است که متذکر شوید.
بر اساس این قرائن از کلام امام چنین استنباط می شود که برای به کمال رسیدن انسان مهلتی تعیین شده و او می بایستی در مهلت تعیین شده با انجام وظایف محوله بندگی خود را به درگاه خداوند اثبات کند و لایق دریافت پاداش عمل خویش گردد.
ولیکن انسان با توجه خصوصیات ذکر شده در قرآن به آفاتی مانند غفلت و ناسپاسی مبتلا شده و فرصت کسب فیض را از دست می دهد. حضرت سجاد برای دفع این آفات راه درمان خاص آن را که طریق رسیدن به سعادتمندی باشد بیان فرموده است :
  خداوند می تواند این آفت بی خبری را توسط انواع حوادث وحشتناک و درناک برطرف و حالت هشیاری در انسان ایجاد فرماید اما امام این هوشیاری را به صورت "اعطای بیداری" یعنی الهام یاد خدا در قلب همراه با محبت درخواست فرموده اند تا حالت ذکر را به محفل شیرین و با صفای انس و الفت بین خدا و بنده تبدیل نمایند و در نتیجه انجام وظائف محوله را بر فرد آسان و مومن خیرات و برکات حاصله را به راحتی دریافت نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.