المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز بیست و یکم از دعای مکارم الاخلاق
    
بازدید: 181
    

بسم الله الرحمن الرحیم


فراز بیست و یکم از دعای مکارم الاخلاق 
۲۱- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ ادْرَأْ عَنِّي بِلُطْفِكَ ، وَ اغْذُنِي بِنِعْمَتِكَ ، وَ أَصْلِحْنِي بِكَرَمِكَ ، وَ دَاوِنِي بِصُنْعِكَ ، وَ أَظِلَّنِي فِي ذَرَاكَ ، وَ جَلِّلْنِي رِضَاكَ ، وَ وَفِّقْنِي إِذَا اشْتَكَلَتْ عَلَيَّ الْأُمُورُ لِأَهْدَاهَا ، وَ إِذَا تَشَابَهَتِ الْأَعْمَالُ لِأَزْكَاهَا ، وَ إِذَا تَنَاقَضَتِ الْمِلَلُ لِأَرْضَاهَا .
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست، شرور را به لطف خود از من برطرف کن و به نعمتت مرا پرورش ده و به بزرگواری‌ات مرا اصلاح کن و به احسانت مرا مداوا فرما و در سایۀ پناهت جای ده و خلعت خشنودی‌ات را بر من بپوشان؛ و زمانی که امور بر من مبهم و مشکل شود، به هدایت آمیزترینش و هنگامی‌که اعمال برایم مشتبه شود، به پاکیزه‌ترینش و چون آیین‌ها دچار اختلاف شوند، به پسندیده‌ترینش، موفقم دار.


(صحیفه سجادیه)


شرح :
مومنین به صورت فردی و اجتماعی در سه موضع مورد امتحان الهی واقع شده که فقط به یاری خدا می توانند از این سه موضع سربلند خارج شوند :
الف) موضع ضعف : همچنان که مسلمانان در صدر اسلام در شهر مکه تحت فشار و شکنجه ی مشرکین و در تنگنای اقتصادی قرار گرفتند در سایر جوامع و مقاطع زمانی مختلف این وضعیت تکرار می شود که با کمک گرفتن از خداوند و با تقوای الهی به اتحاد و قدرت رسیده و نجات می یابند.


ب) موقع قدرت : پس از برطرف شدن مشکلات در زندگی فردی و جامعه گشایش ایجاد شده که در این مرحله احتمال آلوده شدن به آفاتی از قبیل موارد ذیل موجودیت مومنین به خطر می افتد :
۱- غرور که مومنین را به نعمت ها و موفقیت های حاصله فریفته و عامل غفلت از خطر است و ایشان را آسیب پذیر می کند.
۲- اعتماد کردن به صحت و درستی روش کار و عدم انتقاد پذیری که باعث بی دقتی و ندیدن خطاهای موجود شده و ساختار تشکیلاتی آنها را دچار خلا می نماید و آماده غافلگیر شدن می کند که امام نسبت به این حالت از خداوند طلب اصلاح روش می فرمایند.
۳- پرداختن به لذت طلبی و ثروت اندوزی که علت ایجاد فساد بوده و جامعه را بیمار و در مقابل حملات دشمن ناتوان می سازد که حضرت سجاد در این خصوص از خدا درخواست درمان دارند.


ج) موضع ابهام :  عموم مردم در حالت رفاه خود را از کسب علم برای پیشرفت و پیشگیری از انواع آفات فردی و اجتماعی بی نیاز دیده و از نظر تشخیص و بینش دچار ضعف می شوند و قادر به حل مشکلات آینده نخواهند بود ، از طرفی دشمنان برای رسیدن به جایگاه قدرت در لباس حق وارد می شوند و در اینجا حق و باطل به هم آمیخته ، امر بر جامعه مومنین مشتبه می گردد بنابراین دیگر قادر به تشخیص دوست از دشمن نبوده ، دچار تفرقه و اضمحلال می شوند. این حالت از خطرناکترین آفات بوده که انواع بدعت ها و روشهای انحرافی در جامعه رواج یافته و تشخیص حق از باطل مشکل می شود.
در اینجاست که امام سجاد(ع) با درود فرستادن بر آل پیامبر پیروی از سنت ایشان را پاکترین آئین و نجات بخش جامعه معرفی می فرمایند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.