المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز نوزدهم از دعای مکارم الاخلاق
    
بازدید: 182
    

بسم الله الرحمن الرحیم
فراز نوزدهم از دعای مکارم الاخلاق 
۱۹-اللَّهُمَّ خُذْ لِنَفْسِكَ مِنْ نَفْسِي مَا يُخَلِّصُهَا ، وَ أَبْقِ لِنَفْسِي مِنْ نَفْسِي مَا يُصْلِحُهَا ، فَإِنَّ نَفْسِي هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا .
خدایا! از نَفْس من آنچه که او را رهایی و نجات می‌دهد، برای خود دریافت کن و برای نفس من از نفس من، آنچه که او را اصلاح می‌کند، باقی گذار؛ همانا نفس من در معرض هلاکت است، مگر این که تو حفظش کنی.


(صحیفه سجادیه)


شرح :
آنچه به عنوان نیروی حیات می شناسیم مرکب است از قوای جستجوگر مختلفی که هر کدام از آنها مطلوب خاص خود را دارد. واژه ی نفس در روایات کابردهای متفاوتی دارد گاهی به مجموع این قوای جستجوگر گفته می شود که به آن "جان " هم می گویند مانند معنی " نفس" در آیه ی شریفه ی مباهله  که علی(ع) را جان پیامبر می خواند و گاهی منظور آن دسته از قوا هستند که صرفا ارضاء کننده ی غرائز می باشند ، به همین دلیل کنترل و هدایت آنها مستلزم امر و نهی است.
در این فراز از دعا امام سجاد (ع) برای تربیت و اداره ی همه قوای نفسانی به خدا رجوع نموده و کنترل و هدایت ایشان در تامین نیازهای انسانی به نحوی که مخل سعادت نباشند را از خداوند درخواست فرموده اند.
این فرمایش امام اشاره دارد به تحقیق در شناخت روح انسان و تربیت استعدادهای او که امروزه بنام علم "روانشناسی" مطرح بوده و علمای دینی مجموع این علم ، توام با روش اجرای آن را علم الاخلاق می نامند و هدف از  آموزش معارف الهی تربیت و رشد دادن قوای روحی برای طی مدارج عالیه در این علم است تا به کمال مطلوب نائل آیند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.