المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز دهم از دعای مکارم الاخلاق
    
بازدید: 187
    

بسم الله الرحمن الرحیم

فراز دهم از دعای مکارم الاخلاق 
۱۰- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ حَلِّنِي، بِحِلْيَةِ الصَّالِحِينَ ، وَ أَلْبِسْنِي زِينَةَ الْمُتَّقِينَ ، فِي بَسْطِ الْعَدْلِ ، وَ كَظْمِ الغَيْظِ ، وَ إِطْفَاءِ النَّائِرَةِ ، وَ ضَمِّ أَهْلِ الْفُرْقَةِ ، و إِصْلَاحِ ذَاتِ الْبَيْنِ ، وَ إِفْشَاءِ الْعَارِفَةِ ، وَ سَتْرِ الْعَائِبَةِ ، وَ لِينِ الْعَرِيكَةِ ، وَ خَفْضِ الْجَنَاحِ ، وَ حُسْنِ السِّيرَةِ ، وَ سُكُونِ الرِّيحِ ، وَ طِيبِ الْمخَالَقَةِ ، وَ السَّبْقِ إِلَى الْفَضِيلَةِ ، وَ إِيثَارِ التَّفَضُّلِ ، وَ تَرْكِ التَّعْيِيرِ ، وَ الْإِفْضَالِ عَلَى غَيْرِ الْمُسْتَحِقِّ ، وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ وَ إِنْ عَزَّ ، وَ اسْتِقْلَالِ الْخَيْرِ وَ إِنْ كَثُرَ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي ، وَ اسْتِكْثَارِ الشَّرِّ وَ إِنْ قَلَّ مِنْ قَوْلِي وَ فِعْلِي ، وَ أَكْمِلْ ذلك لِي بِدَوَامِ الطَّاعَةِ ، وَ لُزُومِ الْجَمَاعَةِ ، وَ رَفْضِ أَهْلِ الْبِدَعِ ، وَ مُسْتَعْمِلِ الرَّاْيِ الْمُخْتَرَعِ .
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به زیور شایستگان بیارای و زینت پرهیزکاران را به من بپوشان‌ که زیور و زینت شایستگان و پرهیزکاران در این امور است: گسترش عدالت، فروخوردن خشم، خاموش کردن آتش فتنه، جمع کردن پراکنده‌شدگان، اصلاح بین مردم، آشکار کردن کارهای خوب مردم، پوشاندن عیوب انسان‌ها، نرم‌خویی، فروتنی، خوش‌رفتاری، آرامش، وقار، خوش‌اخلاقی، پیشی گرفتن به سوی فضیلت، انتخاب نیکی و احسان، ترک سرزنش، خوبی کردن به غیر مستحق، حق‌گویی گرچه سنگین باشد، اندک شمردن گفتار و کردار خوبم، هر چند زیاد باشد؛ و زیاد شمردن گفتار و رفتار بدم، هر چند اندک باشد؛ و همۀ این امور را به دوام اطاعتم از حضرتت و همراهی با مسلمانان و دست برداشتن از اهل بدعت و آنان که رأی ساختگی در دین را به کار می‌گیرند، کامل کن.


(صحیفه سجادیه)


شرح :

در این فراز از دعا امام سجاد(ع)  رسیدن به جایگاه شایستگی را برای انسان ضروری دانسته و شرایط و صفات ایشان را بیان می فرمایند.
کسب شایستگی شامل دو قسمت است :
اولا انجام امور عبادی و پرهیز از حرام بصورت اعمال فردی که در خلوت صورت می گیرد. ثانیا داشتن صفات و توانایی جهت رعایت اصول اخلاقی در جامعه که بعد اجتماعی انسان بوده و رسالت او نسبت به سایر انسانها محسوب می گردد.


شایسته بودن از نظر امام سجاد شرایطی دارد که در اینجا برخی از آنها ذکر شده است :
۱- عدالت که رعایت اعتدال در بهرمندی از مواهب دنیا جهت تامین نیاز فردی و حفظ  حقوق دیگران است. 
۲- فرو بردن خشم شرط لازم جهت کنترل عملکرد شخص از هلاکت است زیرا خشم عامل طغیان و تجاوز به حقوق دیگران اعم از مال، جان، ناموس می باشد.
۳- خاموش کردن فتنه با ایجاد اعتماد و خوش بینی در بین اقشار مختلف اجتماع صورت می گرد و حاصل آن آرامش و امنیت است که زمینه ساز تمام پیشرفت های فردی و اجتماعی خواهد بود.
۴- جمع کردن پراکندگان برای ایجاد اتحاد است تا بتوان تجمیع قوای انسانی را تجمیع نمود و از استعداد آنها برای ساختن هر شهر و دیاری بهرمند شد.
۵- اصلاح بین مردم شامل شناسایی عواملی هستند که شناخت صحیح آنها باعث ایجاد مودت خواهد بود.
۶- آشکار کردن کارهای خوب مردم نشانده درک زحمات آن هاست و باعث تشویق آنها به قبول مسئولیت فردی و اجتماعی شده و رونق و برکت را به ارمغان خواهد آورد.
۷- پوشاندن عیوب انسانها به افراد کمک می کند تا روحیه ایشان انعطاف پذیر شده و ضمن جلوگیری از سقوط در پرتگاه هلاکت قدرت جبران اشتباهات گذشته را پیدا کنند و این تحول عظیم تضمین کننده ی روند رشد مادی و معنوی اجتماع در آینده می باشد.
سایر خصوصیات بیان شده هرکدام متضمن فواید فردی و اجتماعی خاصی بوده که شرط دریافت شایستگی انسان می باشند ولیکن در این مختصر نمی گنجد.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.