المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز پنجم از دعای مکارم الاخلاق
    
بازدید: 190
    

بسم الله الرحمن الرحیم


فراز پنجم از دعای مکارم الاخلاق

۵- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ، وَ مَتِّعْنِي بِهُدًى صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ ، وَ طَرِيقَةِ حَقٍّ لَا أَزِيغُ عَنْهَا ، وَ نِيَّةِ رُشْدٍ لَا أَشُكُّ فِيهَا ، وَ عَمِّرْنِي مَا كَانَ عُمْرِي بِذْلَةً فِي طَاعَتِكَ ، فَإِذَا كَانَ عُمْرِي مَرْتَعاً لِلشَّيْطَانِ فَاقْبِضْنِي إِلَيْكَ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَيَّ ، أَوْ يَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَيَّ.
خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مرا به هدایتی شایسته بهره‌مند ساز که آن را با روشی دیگر جابجا نکنم و راه حقّی نصیبم کن که از آن منحرف نشوم و نیّت استواری به من عنایت کن که در آن شک نورزم؛ و مرا زنده دار، مادامی که عمرم در طاعت تو به کار رود؛ و هنگامی‌که عمرم بخواهد چراگاه شیطان شود، جانم را بستان؛ پیش از آن‌که دشمنی و نفرتت بر من پیشی گیرد، یا خشمت نسبت به من پابرجا و استوار شود.


(صحیفه سجادیه)


شرح :
همه ی انسان ها فطرتا خدا پرستند اما اختلاف روش در پرستش است که تعیین می کند فرد اهل هدایت است یا ضلالت. امام با درود فرستادن بر خاندان پیامبر ، به این نکته اشاره می فرمایند که پیروان ایشان اهل هدایت بوده و  و روش های دیگر رهبران انحراف خواهد بود.
منظور از نیت استواری که در اینجا مد نظر امام قرار گرفته هدف صحیح است که بر حق بوده و به خدا ختم شود. اینچنین هدفی تجلی دهنده ی صفات خدا در قلب شخص بوده و عزم راسخ را در پیمودن راه هدایت برانگیخته می کند و صاحب خود را از گردنه های سختی که در مسیر وجود دارد به سلامت عبور می دهد.
کسانی که راه امام زمان خویش را درک نکنند عمر خود را در بیراهه ها تلف کرده و ثروت و استعدادهای خود را صرف اموری کاذب می کنند که غیر از حسرت ، نتیجه دیگری برای ایشان ندارد بهمین دلیل امام ، چنین عمرهایی را چراهگاه شیطان مینامند.
از دست دادن راه هدایت آنچنان اندوهناک و حسرت آور است که امام ، مرگ را بر زندگی در گمراهی ترجیح می دهند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.