المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فراز چهارم از دعای مکارم الاخلاق
    
بازدید: 188
    

بسم الله الرحمن الرحیم


فراز چهارم از دعای مکارم الاخلاق 
۴- اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ لَا تَرْفَعْنِي فِي النَّاسِ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا ، وَ لَا تُحْدِثْ لِي عِزّاً ظَاهِراً إِلَّا أَحْدَثْتَ لِي ذِلَّةً بَاطِنَةً عِنْدَ نَفْسِي بِقَدَرِهَا.
خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و درجه و مرتبه‌ مرا نزد مردم بلند مکن، مگر آن‌که به همان اندازه نزد خودم پَست گردانی؛ و عزّت آشکاری برایم ایجاد مکن، مگر آن‌که به همان اندازه، خواری باطنی برایم ایجاد کنی.


(صحیفه سجادیه)


شرح :
انسان موجودی اجتماعی است که بدون کمک دیگران قادر به دفع خطرات طبیعی و تامین نیازهای خویش نخواهد بود. از طرفی اداره ی اجتماع مستلزم داشتن احترام در بین مردم جهت ایجاد تشکیلات است که سلسله مراتب قدرت و اختیار را به دنبال خواهد داشت در  حالی که این قدرت می تواند عامل ایجاد غرور و تجاوز به حقوق دیگران گردد.
لذا امام سجاد(ع) این خطر بزرگ را گوشزد نموده و راه جلوگیری از آن را درک معرفت امامان معصوم  بیان فرموده است. زیرا ایشان مامور هدایت انسان هستند و با شناساندن ضعف نفس انسان در مقابل جاذبه ی قدرت و نتایج ویرانگر قدرت طلبی که نابود کننده ی ارزش ها در دنیا و تحمل عقوبات اخروی است، عامل بازدارنده ای در جلوگیری از این خطر عظیم ایجاد نموده اند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.