المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره توبه - آیه ۱۰۰)
    
بازدید: 220
    

بنام خداوند بخشنده مهربان

وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ ذَٰلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ 
پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانی که به نیکی و درستی از آنان پیروی کردند، خدا از ایشان خشنود است و آنان هم از خدا راضی هستند؛ برای ایشان بهشت هایی آماده کرده که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است، در آنجا برای ابد جاودانه اند؛ این است کامیابی بزرگ. 


قرآن کریم (سوره توبه - آیه ۱۰۰)


شرح :


در زندگی فردی و اجتماعی لحظاتی استثنایی وجود دارند که بعضا ارزش و تاثیر آنها در سرنوشت فرد و اجتماع با ارزش همه ی عمر و یا تاریخ یک کشور برابری می کند.
درک این فرصت ها و اجابت نمودن دعوت منجی به طور خاص مد نظر خداوند قرار دارد به طوری که آنان را از سایرین جدا نموده و جایگاه مخصوص برای ایشان لحاظ فرموده است و آن مقام خشنودی خداست که عالی ترین مرتبه ی قابل کسب برای انسان است.


شاید بتوان گفت مهاجرین و انصار به دلایل زیر مصداق آیه ی شریفه قرار گرفته اند:


۱- مهاجرین با مهاجرت خود اولا به بشریت در طول تاریخ فهماندند که ارزش های انسانی مطرح شده در دین مبین اسلام را به قیمت تمام زندگی باید حفظ کرد.
ثانیا مهاجرت در راه خدا اقدامی شجاعانه است که خداوند به طور خاص از آن حمایت نموده و مهاجر را پیروز میدان خواهد نمود.


۲- انصار که پذیرای مهاجرین بودند هم با چشم پوشی از تعصبات قومی همچنین با تقسیم نمودن زندگی خویش بدون نگرانی از بار سنگین اقتصادی و تبعات سیاسی -امنیتی آن برای حمایت سیاسی- اقتصادی از مهاجران در راه خدا زمینهی  پیروزی دین خدا را فراهم نمودند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.