المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره انعام - آیه۱۴۹)
    
بازدید: 427
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان


قُلْ فَلِلَّهِ الْحُجَّةُ الْبَالِغَةُ ۖ فَلَوْ شَاءَ لَهَدَاكُمْ أَجْمَعِينَ 
بگو دلیل و برهان رسا مخصوص خداست و اگر خدا می خواست قطعاً همه ی شما را هدایت می کرد.


قرآن کریم (سوره انعام - آیه۱۴۹)


شرح :

حجت دلیلی است که ویژگی های زیر را دارا باشد:
۱- کاملا بر اساس اصول علمی و علوم عقلی اقامه شده باشد.
۲- منطبق بر واقعیت باشد.
۳-برای شنونده اقناع کننده باشد و ایجاد وظیفه نماید هر چند در ظاهر از قبول آن خودداری ورزد.


با توجه به ذات پویای انسان در کسب علم و طلب حقیقت از یک سو و بهانه جویی نفس در نپذیرفتن تکلیف برای بهرمندی بی حساب از لذائذ دنیا ، ارائه ی دلیلی که قدرت بازدارندگی داشته و بتواند چنین انسانی را مهار کند فقط در قدرت پروردگار عالم است زیرا :
۱- خداوند با علم لایتناهی خود به تمام خصوصیات ذاتی انسان و راههای فرار نفس او آگاه بوده و می تواند دلیلی که اقناع کننده ی ذات پویا و کمال طلب انسان باشد را خلق نماید.
۲-دلیل خدا امر خداست که از پشتیبانی قدرت لایزال او برخوردار بوده و قدرت فرار و مخالفت از مخلوق خود را سلب می سازد. 


خداوند انسان را برای هدایت شدن و درک کمال خلق فرموده است بنا براین منظور آیه ی شریفه از نخواستن خدا :
اولا هدایت دفعی بدون قدرت مخالفت مخلوق است که همان جبر مطلق باشد.
ثانیا خواست خدا با اراده او توام است که از پشتیبانی قدرت مطلق او برخوردار بوده بدون درنگ اجرا می شود.


در حالی که انسان مخلوقی ضعیف و دارای رشد تدریجی می باشد که برای رسیدن به کمال بر بستر زمان حرکت نموده و از مخالفت ها و برهم کنش های نفس اماره و لوامه نیروهای عقل او زایش نموده و دلائل و براهین علمی را کسب و بکمک آن مسیر تعالی را طی می نماید. لذا خداوند از اعمال جبر خودداری نموده تا انسان به تدریج رشد نموده و آماده ی درک علم کامله ی پروردگار خویش گردد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.