المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره انعام -آیه۱۳۷)
    
بازدید: 227
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان


وَكَذَٰلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَادِهِمْ شُرَكَاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ ۖ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ 
مانند بتان، کشتن فرزندانشان را در نظرشان آراستند تا سرگردان و هلاکشان سازند و دینشان را بر آنان مُشتبه کنند؛ اگر خدا می خواست آن کار را نمی‌کردند  پس آنان را با آنچه دروغ می سازند واگذار. 

قرآن کریم (سوره انعام -آیه۱۳۷)


شرح :

همیشه و در قومی گروهی قدرت طلب و انحصارگر وجود دارند که منافع آنها در گرو جهل و گمراهی مردم است. ایشان با انتشار افکار منحرف و اشاعه فرهنگ خرافه و فساد مردم را در جهل نگه داشته آنها را ابزار رسیدن به اهداف خود در فضای ساختگی می نمایند.
آیه ی شریفه به این افراد اشاره دارد که پس از معرفی بت ها به عنوان شرکای خدا و تاثیر وجود آنها در سرنوشت قوم اعمالی زشت و ناپسند را به عنوان آداب این دین بین مردم انتشار داده تا جائی که فرزندان خود را بر خلاف فطرت انسانی به پای بت ها قربانی می کردند.


خداوند در ادامه ی این روشنگری خود را از اعمال جبر در تعیین رفتار و سرنوشت انسان مبرا نموده و علت این وضعیت را آلوده شدن قوم به رذیله ی اخلاقی دروغ اعلان می فرماید.
زیرا اگر جامعه ای به دروغ مبتلا شده و قبح آن را نادیده بگیرد دیگر به هیچ یک از اصول زندگی انسانی پایبند نبوده و امنیت و اعتماد در تمام ابعاد اقتصادی-فرهنگی-سیاسی در سطوح مختلف رخت برخواهد بست. نتیجه ی چنین عملکردی اجتماعی آشفته و دستخوش هرج و مرج خواهد بود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.