المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره مائده-آیه ۱۰۴)
    
بازدید: 230
    

بِنام خداوند بخشنده مهربان


وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا ۚ أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ

 
و هنگامی که به آنان گفته شود به سوی آنچه خدا نازل کرده و به سوی پیامبر آیید، می گویند روش و آئینی که پدرانمان را بر آن یافته ایم ما را بس است. هر چند پدرانشان چیزی نمی‌دانستند و هدایت نیافته باشند 


قرآن کریم (سوره مائده-آیه ۱۰۴)


شرح :


افراد ضعیف النفس و دنیاطلب برای توجیه لذت طلبی ها و پرداختن به خودکامگی های خود بهانه های مختلفی را مطرح می کنند که قرآن بعضی از آنها را بیان می فرماید.
یکی از این بهانه ها که قرآن به آن اشاره می فرماید آئین و روش زندگی گذشتگان است که این گروه با قداست از آن یاد می کنند. این قداست بخشی  در واقع  از حیله های نفس لذت طلب است تا اذهان را از شناخت ارزش های واقعی گمراه کند  و خود را از پذیرفتن محدودیت های جامعه ی انسانی که تامین کننده ی حقوق سایر افراد اجتماع است رها سازد.


در حالی که همگان مستحضرند که انسان های گذشته با تحقیق بر اساس آزمون و خطا حرکت نموده و آن عده ای که از انعطاف پذیری لازم در طی طریق رشد برخوردار بودند ، بقا یافته و به دوران بعد راه پیدا کردند و افراد طاغی و فاسد همگی از صفحه ی روزگار محو گردیده و اثری از ایشان به یادگار نماند مگر آن مقدار که برای عبرت آیندگان ضرورت داشت.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.