المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره مائده-آیه ۸۲)
    
بازدید: 253
    

بنام خداوند بخشنده مهربان


لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ 
یقیناً سرسخت ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیک ترینشان را در دوستی با مؤمنان، کسانی می یابی که گفتند: ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است که گروهی از آنان کشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس اند، و آنان [در پیروی از حق] تکبّر نمی کنند. 


قرآن کریم (سوره مائده-آیه ۸۲)


شرح :


این آیه ی شریفه دشمنان دین را با ذکر علت دشمنی معرفی می نماید. یهود و مشرکان به عنوان سرسخت ترین دشمن شناخته شده اند. اما با بیان نکته ای خاص ، ضمن معرفی علت این دشمنی عوامل موثر در این دشمنی را به عنوان درس مهمی در امر خودسازی برای حفظ مومنان از انحرافات آینده بدین شرح آگاه می سازد:


الف) ابتدا یهود را هم تراز مشرکان قرار داده است یعنی فقط مشرکان و بی دینان دشمن دین اسلام نیستند بلکه بعضی از دینداران را نیز شامل می گردد و یهودیان حاضر را به عنوان مصداق آورده است.


ب) کشیشان مسیحی مستثنی شده و دو علت را عامل این استثنا می داند :
۱- اهل علم و دانشمند بودن یعنی علم به انسان  نسبت به موضوع آگاهی داده و باعث برخورد عاقلانه و متواضعانه ی او می گردد.
۲- ذکر عنوان قسیسین رهبان (عابدان خدا ترس) بیانگر دو نکته است اولا در هر دینی انجام عبادت به عنوان اعلان بندگی خدا یک ضرورت است.
ثانیا عبادت وقتی پذیرفته و موثر است که ترس از خدا را در بنده ایجاد نموده او را در برابر حق و حقیقت موجود در جامعه متواضع سازد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.