المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره آل عمران -آیه ۱۰۰)
    
بازدید: 384
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تُطِيعُوا فَرِيقًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ يَرُدُّوكُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ كَافِرِينَ 
ای اهل ایمان اگر از گروهی از کسانی که به آنان کتاب داده شده اطاعت کنید، شما را پس از ایمانتان به کفر بازمی گردانند. 

قرآن کریم (سوره آل عمران -آیه ۱۰۰)


شرح :
انسان برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب در هر کاری یا  به مهارت  خودش تکیه دارد و یا به مهارت دیگری  اعتماد کرده با رهنمودهای او اقدام می کند.
در زمان بعثت که مردم حجاز در جهل شدید به سر می بردند تکیه گاهشان افراد معدودی از بزرگان قوم بود که آنها نیز عمدتا ضعیف بوده،  به منابع خارج از دین و سرزمین خود چشم دوخته بودند.


در چنین شرایطی مسیحیان و یهودیان مهاجری که از بلاد دور و به قصد پیوستن به پیامبر آخرالزمان بدانجا آمده بودند در انتظار  بعثت به سر می بردند و منبع مطمئنی برای مردم محسوب می شدند. این قوم مهاجر که پیامبر موعود را خارج از جمع خود یافتند شرایط کسب قدرت را از دست رفته دیده ،به مخالفت پرداختند تا جائی که به طور پنهانی مردم را از پیوستن به دین اسلام نهی می کردند.


گروه کثیری از جامعه ی آن روز که سالها به ایشان اعتماد کرده بودند اینک در انتخاب دین مردد مانده ، چشم به راه پیوستن مهاجرین مسیحی و یهودی نشسته و یا امیدوار تایید دین جدید توسط اینها بودند.
خداوند در آیه ی شریفه به این انتظار پایان داده و امید آنها را واهی خوانده بلکه ایشان را از این خواسته منع می فرماید و دلیل آن را گمراهی و بدخواهی اهل کتاب در به کفر کشاندن مردم می داند. بدین ترتیب مردم را از دام هلاکت و گمراه شدن به دست این گروه قدرت طلب نجات می بخشد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.