المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۲۸۶)
    
بازدید: 242
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۚ أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ 


خدا هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمی کند هر کس عمل شایسته ای انجام داده، به سود اوست، و هر کس مرتکب کار زشتی شده، به زیان اوست. [مؤمنان گویند:] پروردگارا اگر فراموش کردیم یا مرتکب اشتباه شدیم، ما را مؤاخذه مکن. پروردگارا تکالیف سنگینی برعهده ما مگذار، چنان که بر عهده کسانی که پیش از ما بودند گذاشتی. پروردگارا و آنچه را به آن تاب و توان نداریم بر ما تحمیل مکن؛ و از ما درگذر؛ و ما را بیامرز؛ و بر ما رحم کن؛ تو سرپرست مایی؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز فرما.

قرآن کریم (سوره بقره-آیه ۲۸۶)


شرح :
در ازای خدماتی که هر فرد از اجتماع انسانی دریافت می دارد وظایفی بر دوش او خواهد بود که بایستی حق آن را ادا نماید. قرآن این حقوق اجتماعی و فردی افراد نسبت به یکدیگر را تکلیف نامیده و برای ادای آن شرایطی مقرر می فرماید. 


الف-انجام این تکالیف بایستی متناسب با توان فرد اقدام کننده باشد زیرا :
۱-اگر بیش از حد توان باشد باعث ضرر جانی و مالی شده هم اقدام کننده پشیمان و متوقف می شود و هم بر سایر مردمی که بر عملکرد ایشان نظارت دارند ، اثر منفی خواهد داشت.
۲- اگر این خدمات کمتر از توان باشد باعث تنزل کیفیت کار شده ، ارزش آن را کاسته و خدمات به هدر خواهد رفت.
ب- انجام تکالیف به نحو احسن سبب شناخته شدن هنر اقدام کننده و رونق زندگی مادی و آرامش روحی او می شود به همین دلیل قرآن می فرماید:انجام تکالیف به سود خود اوست.


پ-اساس زندگی دنیایی بر مبنای آزمون خطا بوده که لحاظ نمودن این نکته در فعالیت های اجتماعی باعث چشم پوشی از خطای همدیگر و ادامه یافتن فعالیت همراه با اصلاح روش در پیشرفت کار خواهد بود.


ج-در برخورد با کمبود امکانات و عدم توانایی در امور سخت مومنین بایستی در خلوت خویش به خدا رجوع و مناجات نموده تا اولا از افسردگی ناشی از شکست و تجربه کار و متوقف شدن محفوظ بمانند.
ثانیا فرصت تفکر و ارزیابی شرایط پیدا نموده و با استعانت جستن از درگاه الهی به راههای جدید و ابتکار عمل برای پیشرفت در فعالیت مجدد نائل آیند.


  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.