المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

قرآن کریم (سوره بقره-آیه۲۷۳)
    
بازدید: 237
    

بنام خداوند بخشنده مهربان
لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ 
نیازمندان کسانی هستند که در راه خدا در مضیقه و تنگنا افتاده اند و نمی توانند در زمین سفر کنند؛ فرد ناآگاه آنان را از شدت پارسایی وعفّتی که دارند توانگر و بی‌نیاز می پندارد.  آنان را از سیمایشان می‌شناسی. از مردم به اصرار چیزی نمی خواهند. و هر چیز خوبی که انفاق کنید، یقیناً خدا به آن داناست. 

قرآن کریم (سوره بقره-آیه۲۷۳)


شرح :
عوامل مختلفی از قبیل ۱- تنبلی در کار ۲- بی دقتی در ارائه ی کار با کیفیت ۳- نشناختن فرصت های شغلی ۴-بی تجربگی و عدم انجام مشاوره در امور اجتماعی ۵- حکومت ظالم ۶-فقر فرهنگی ناشی از نشناختن ارزش کار و کارآفرینی و عدم حمایت از آن ۷-ماندگار شدن در مناطق بی استعداد و عدم شهامت برای مهاجرت به مناطق مستعد فعالیت و... باعث ایجاد فقر می شوند اما از نظر قرآن کسانی از فقرا ، نیازمند شناخته شده و مشمول دریافت انفاق می گردند که به علت تلاش در راه پیشبرد دین خدا از کسب ثروت باز مانده باشند.


ایشان به علت داشتن شرم و حیا ،عزت نفس از کسی تقاضای کمک نمی کنند لذا مومنین متمکن و یا حکومت دینی حاکم ، موظف به شناسایی و تامین زندگی آنها هستند.
برای کمک به این نوع نیازمندان قرآن تذکراتی را قید می فرماید :
۱- کمک باید از کیفیت برخوردار باشد چه از نظر نوع اجناس و چه از نظر مقدار در مواقعی که کمک نقدی بوده باشد.
۲- از کمک کردن پشیمان نشدن چه به علت کم شدن مال انفاق کننده به دلیل بخشیدن به نیازمند و چه به علت سرزنش نااهلان که این امر خیر را اتلاف مال دانسته و راههای انحرافی برای متوقف کردن آن در مقابل مومنین ترسیم می کنند.
۳- در پنهانی کمک کردن تا هم آبروی نیازمندان محفوظ بماند و هم کمک کنندگان از سرزنش نا اهلان در امان بمانند.
به همین خاطر آیه ی شریفه می فرماید خداوند دانا به کار خیر است. توجه به نظارت خدا در اینگونه امور ، مومنین را در انجام کار خیر پا بر جا می سازد.

  موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.