المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات الزاهدین (پارسایان)-۴
    
بازدید: 289
    

بنام حضرت دوست


مناجات الزاهدین (پارسایان)-۴


اِلهى فَزَهِّدْنا فیها، وَسَلِّمْنا مِنْها بِتَوْفیقِکَ وَعِصْمَتِکَ، وَانْزَعْ عَنّا جَلابیبَ مُخالَفَتِکَ.
خدایا پس ما را در دنیا پارسا کن و ما را به وسیله توفیق و نگهدارى خود از شرورش سالم بدار و بیرون آر از بر ما جامه هاى مخالفت و نافرمانیت.


امام زین العابدین (ع)


شرح :


از جمله عوامل سازنده در زندگی فردی و اجتماعی احساس مسئولیت و مسئوایت پذیری می باشد. این عامل برانگیزنده ی تلاش فرد برای تامین مایحتاج خود بوده و سپس در بعد اجتماعی برای خدمت به همنوعان اقدام به ایجاد تشکیلات می نماید که منجر به پیدایش حکومت می گردد.


در اداره ی حکومت ، ریاست و فرماندهی اینگونه مطرح می شود که فرد در صورت داشتن تواضع و امانت داری می تواند باعث مدیریت استعدادها و امکانات شده و بهبود زندگی جمعی را به دنبال داشته باشد و لیکن احساس قدرت توام با افزون طلبی آفت این مرحله است و فرد صاحب قدرت از یاد خدا غافل می شود و به نافرمانی و طغیان مبتلا شده ، به استعمار همنوعان می پردازد و بدین ترتیب بنای ظلم و تجاوز به حقوق دیگران گذاشته می شود.


لذا امام سجاد برای محفوظ ماندن از هر گونه آفت در مسیر کمال از مرحله ی دنیای مادی ، چهره ی زشت دنیاپرستی را بر مومنین آشکار فرموده و بی رغبتی به جاذبه های آن را در قلب ایشان ایجاد می نماید سپس بر صفت تقوا که رعایت حدود الهی در خصوص حقوق فردی و اجتماعی جهت پرهیز از ظلم و تجاوز به طور جدی تاکید می فرمایند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.