المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات المتوسلین (توسل کنندگان)-۲
    
بازدید: 415
    

بنام حضرت دوست


مناجات المتوسلین (توسل کنندگان)-۲


يَا مَنْ لَايَفِدُ الْوَافِدُونَ عَلَىٰ أَكْرَمَ مِنْهُ، وَلَا يَجِدُ الْقَاصِدُونَ أَرْحَمَ مِنْهُ، يَا خَيْرَ مَنْ خَلَا بِهِ وَحِيدٌ، وَيَا أَعْطَفَ مَنْ أَوَىٰ إِلَيْهِ طَرِيدٌ، إِلَىٰ سَعَةِ عَفْوِكَ مَدَدْتُ يَدِى، وَبِذَيْلِ كَرَمِكَ أَعْلَقْتُ كَفِّى، فَلا تُولِنِى الْحِرْمَانَ، وَلَا تُبْلِنِى بِالْخَيْبَةِ وَالْخُسْرانِ، يَا سَمِيعَ الدُّعاءِ، يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.


ای آن‌که باریافتگان بر کریم‌تر از او بار نیابند و قصدکنندگان مهربان‌تر از او را نیابند، ای بهترین کسی که شخص تک و تنها با او خلوت کند و ای مهربان‌ترین کسی که انسان رانده به‌جانب او روی می‌آورد، به‌سوی گستردگی گذشت و بخششت دست گدایی دراز کردم و به دامن کرمت چنگ آویختم، مرا سزاوار محرومیت مکن و به ناامیدی و زیان دچار مساز، ای شنوای دعا، ای مهربان‌ترین مهربانان.


امام زین العابدین (ع)


شرح :


امام سجاد (ع) در فراز آخر مناجات ضمن بیان یکی دیگر از صفات خداوند که عامل امیدواری و سعادتمندی بندگان است ، شرط بهرمندی از آن را نیز متذکر می گردند :


۱- ویژگی کرم در ذات حق حالتی از توجه و کمک خداوند به بندگان است ، قبل از اینکه ایشان درخواست کرده باشند که چنین رفتاری نشان دهندهی  بزرگواری خالق در تامین نیاز ذاتی مخلوقات می باشد.
وجود این صفت خدا اولا باعث فراهم آمدن زمینه ی رشد و حرکت اولیه ی مخلوق می شود قبل از اینکه او توانایی غلبه بر مانع را کسب نموده باشد.
ثانیا در لحظاتی از زندگی که بندگان در مقابل هجوم مشکلات و گرفتاری محو می شوند این صفت پروردگار روشنگر ذهن ایشان به معبود و آزاد کننده ی روح آنها از گرفتاری گردیده و توسل به او را یاد آوری می نماید نهایتا نجات بخش بنده از تنگنامی شود.
اگر نبود چنین عطایی از جانب خداوند ، نه تنها  موجودات خلق شده در همان مراحل اولیه ی حیات از بین می رفتند بلکه هیچکدام از آنها قادر به طی مراحل کمال خویش در میان حوادث و موانع سر راه نبودند.


۲- توجه بندگان به غیر خدا عامل ایجاد ناامیدی بوده و باعث محرومیت ایشان از مواهب الهی می گردد که بایستی در تمام صحنه های زندگی مد نظر قرار گرفته و تقوای الهی و پرهیزگاری در همه ی جوانب و شئونات زندگی مراعات گردد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.