المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات المفتقرین (نیازمندان)-۴
    
بازدید: 279
    

بنام حضرت دوست


مناجات المفتقرین (نیازمندان)-۴


لَكَ تَخَضُّعِى وَسُؤالِى، وَ إِلَيْكَ تَضَرُّعِى وَابْتِهالِى، أَسْأَلُكَ أَنْ تُنِيلَنِى مِنْ رَوْحِ رِضْوانِكَ، وَتُدِيمَ عَلَىَّ نِعَمَ امْتِنانِكَ، وَهَا أَنَا بِبابِ كَرَمِكَ واقِفٌ، وَ لِنَفَحاتِ بِرِّكَ مُتَعَرِّضٌ، وَبِحَبْلِكَ الشَّدِيدِ مُعْتَصِمٌ، وَبِعُرْوَتِكَ الْوُثْقىٰ مُتَمَسِّكٌ .
فروتنی و خواهشم به پیشگاه توست و زاری و ناله‌ام به‌سوی تو، از تو می‌خواهم مرا به نسیم خرسندی‌ات برسانی و نعمت‌های نیکویت را بر من تداوستم بخشی، من اینک بر در خانه کرمت ایستاده‌ام و در معرض نسیم‌های نیکی‌ات قرار دارم و به رشته محکمت چنگ زده‌ام و به دست‌آویز اوارت دست آویختم.


امام زین العابدین (ع)   

 
  شرح :


امام سجاد(ع) پس از معرفی درگاه خدا به عنوان تنها تامین کننده ی نیازهای انسان در عالی ترین مرتبه ی ممکن تواضع را شرط بهرمندی از این حمایت بی نهایت پروردگار اعلان می فرمایند.

زیرا اولا رذیله ی غرور عامل غفلت انسان از شناخت مواهب الهی بوده و چشم عقل را در شناختن راههای رسیدن بدانها کور می کند. ضمنا انسان مغرور قادر به درک مصلحت ها نبوده و فرصت های رشد و پیشرفت همچنین خطرات نهفته را مشاهده نکرده و به سمت پرتگاه سقوط حرکت می کند.


ثانیا تواضع به درگاه غیر خدا برای تامین نیاز باعث ذلت و خواری انسان شده او را ابزار دست قدرت طلبان دنیا قرار داده و نهایتا ناکام خواهد ماند.
لذا  حضرت سجاد(ع)  تواضع انسان را به سمت خدا هدایت نموده و آنرا عامل گشایش درهای رحمت الهی در همه ابعاد زندگی مادی و معنوی معرفی می نمایند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.