المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات المطیعین (فرمانبرداران)-۳
    
بازدید: 307
    

بنام حضرت دوست

 مناجات المطیعین (فرمانبرداران)-۳

إِلٰهِى اجْعَلْنِى مِنَ الْمُصْطَفَيْنَ الْأَخْيارِ ، وَأَلْحِقْنِى بِالصَّالِحِينَ الْأَبْرارِ ، السَّابِقِينَ إِلَى الْمَكْرُماتِ ، الْمُسارِعِينَ إِلَى الْخَيْراتِ ، الْعامِلِينَ لِلْباقِياتِ الصَّالِحاتِ ، السَّاعِينَ إِلَىٰ رَفِيعِ الدَّرَجاتِ ، إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍ قَدِيرٌ ، وَبِالْإِجابَةِ جَدِيرٌ ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ 

 خدایا مرا از گزیدگان بندگان خوبت قرار ده و به شایستگان نیکوکار ملحق کن، هم آنان‌ که به بندگی پیشی گرفتند و به‌سوی خیرات شتافتند و برای باقیات صالحات تلاش کردند و برای رسیدن به درجات بلند کوشش نمودند همانا تو بر هر چیز توانایی و به اجابت دعا سزاواری ، به مهربانیت ای مهربان ترین مهربانان.

امام زین العابدین(ع)

شرح:

در مناجات مطیعان امام سجاد(ع) ابتدا ، عمل اطاعت از خدا را زمینه ساز برخورداری از موهبت الهام معرفی فرموده ، سپس با دوری نمودن از آفت شک و تردید ، هدایت انسان را توسط کشتی نجات خدا ضمانت نموده که با چشیدن لذت مناجات با خدا قادر به درک فضائل و مدارج عالیه خواهد گردید.

در فراز آخر حضرت خصوصیات این دسته از انسانهای هدایت شده را بیان می فرماید که همانا رسیدن به مقام شایستگی و درک باقیات الصالحات می باشد.

درک شایستگی مرتبه ایست که نفس از رذائل اخلاقی مانند حسد ، طمع ، دل کندن از صفت شهوت در کسب قدرت و ثروت و شهرت رهایی یافته ، آماده ی پذیرش اوامر خداوند جهت انجام رسالت انسانی شده است.

باقیات صالحات که اعمالی هستند که انجام آنها در راستای اجرای دستورات پروردگار عالم بوده و ضمن تثبیت نمودن صفات ارزنده ی انسانی و تربیت روح مومن ، مجرای رسیدن خیرات و برکات به سایر بندگان خدا خواهند بود.

این گروه از بندگان شایسته پیامبرگونه هایی هستند که نه تنها از کسی مزد عمل و تشکر نمی خواهند بلکه علی رغم تهدیدات دشمنان و بدرفتاری دوستان خدمت رسانی ایشان به بشریت ادامه پیدا می کند به همین دلیل بندگان نیک و آزاده ی خدا نامیده می شوند.

موفق باشید. پورهادی 



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.