المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات الراجین ( امیدواران) -۵
    
بازدید: 486
    

بنام حضرت دوست


مناجات الراجین ( امیدواران) -۵


يَا مَنْ كُلُّ هارِبٍ إِلَيْهِ يَلْتَجِئُ، وَكُلُّ طالِبٍ إِيَّاهُ يَرْتَجِى، يَا خَيْرَ مَرْجُوٍّ، وَيَا أَكْرَمَ مَدْعُوٍّ، وَيَا مَنْ لَايُرَدُّ سائِلُهُ، وَلَا يُخَيَّبُ آمِلُهُ، يَا مَنْ بابُهُ مَفْتُوحٌ لِداعِيهِ، وَحِجابُهُ مَرْفُوعٌ لِراجِيهِ، أَسْأَلُكَ بِكَرَمِكَ أَنْ تَمُنَّ عَلَىَّ مِنْ عَطائِكَ بِما تَقَِرُّ بِهِ عَيْنِى، وَمِنْ رَجائِكَ بِما تَطْمَئِنُّ بِهِ نَفْسِى، وَمِنَ الْيَقِينِ بِما تُهَوِّنُ بِهِ عَلَىَّ مُصِيباتِ الدُّنْيا، وَتَجْلُو بِهِ عَنْ بَصِيرَتِى غَشَواتِ الْعَمىٰ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
ای آن‌که هر گریزانی به او پناه می‌جوید و هر جوینده‌ای به او امید می‌بندد، ای بهترین امیدبخش، ای کریم‌ترین خوانده شده، ای آن‌که پرسنده‌اش برگردانده نشود و آرزومندش محروم نگردد، ای آن‌که در رحمتش به روی خوانندگان باز است و پرده درگاهش برای امیدواران گشوده است، از تو می‌خواهم به بزرگواری‌ات که ببخشی از عطای خود بر من آن‌چنان‌که دیده‌ام به آن روشن شود و از امید به تو سرشارم سازی به اندازه‌ای که نهادم آرامش یابد و از یقین آن‌چنان بر من عطا کنی که با آن ناگواری‌های دنیا را برایم آسان نمایی و با آن از دیدگان دلم پرده‌های نابینایی را برگیری، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان.


امام زین العابدین (ع)


شرح :


زندگی انسان به سه مرحله ی کلی تقسیم می شود که برای سپری نمودن  تمامی مراحل نیازمند به حمایت پروردگار بوده که در این فراز از مناجات به صورت سربسته و کلی بیان شده است  :


۱- انواع خطرات اعم از حوادث طبیعی و نزاع های فردی و اجتماعی که موجودیت او را به خطر انداخته نیازمند به حمایت کننده ای قوی دارد و قدرتی بالاتر از خدای قادر مطلق نمی تواند امنیت او را تامین نماید.
۲- بقای انسان مشروط به برآوردن انواع نیازهای مادی بوده که با اعطای انواع نعمت ها از طرف خالق جهان تامین می شود چه آن دسته از نعمت ها که مستقیما از طبیعت برداشت و مورد استفاده قرار می گیرند و چه گروه دیگری که به صورت استعداد برای تغییر و تحول شرایط زندگی در اختیار او قرار داده شده اند.
۳- شکوفایی استعدادهای خاص نوع انسان عبارت از  مجموع فطریات و قوای عقلی او بوده و پرورش آنها به تجلی فضائل انسانی ختم شده که همان تجلی صفات خدا در وجود انسان خواهد بود و این امر مسیر نخواهد شد مگر به رجوع به درگاه پروردگار توام با راز و نیاز خالصانه با او که عامل پرورش دهنده روح انسان است.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.