المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات الراجین (امیدواران) -۲
    
بازدید: 315
    
 
بنام حضرت دوست

مناجات الراجین (امیدواران) -۲

إِلٰهِى مَنِ الَّذِى نَزَلَ بِكَ مُلْتَمِساً قِراكَ فَما قَرَيْتَهُ ؟ وَمَنِ الَّذِى أَناخَ بِبابِكَ مُرْتَجِياً نَداكَ فَما أَوْلَيْتَهُ ؟ أَيَحْسُنُ أَنْ أَرْجِعَ عَنْ بابِكَ بِالْخَيْبَةِ مَصْرُوفاً، وَلَسْتُ أَعْرِفُ سِواكَ مَوْلىً بِالْإِحْسانِ مَوْصُوفاً ؟! كَيْفَ أَرْجُو غَيْرَكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ بِيَدِكَ ؟ وَكَيْفَ أُؤَمِّلُ سِواكَ وَالْخَلْقُ وَالْأَمْرُ لَكَ ؟! أَ أَقْطَعُ رَجائِى مِنْكَ وَقَدْ أَوْلَيْتَنِى ما لَمْ أَسْأَلْهُ مِنْ فَضْلِكَ ؟ أَمْ تُفْقِرُنِى إِلىٰ مِثْلِى وَأَنَا أَعْتَصِمُ بِحَبْلِكَ 

معبودم کیست که بر آستانت وارد شده و خواهان مهمان‌پذیری‌ات باشد و تو از او پذیرایی نکرده باشی و کیست که مرکب حاجت را با امید به سخاوتت به درگاهت خوابانده باشد و تو احسانش ننموده باشی؟ آیا خوشایند است که از درگاهت با محرومیت بازگردم، درحالی‌که جز تو سروری که به احسان متصّف باشد نشناسم؟ چگونه به غیر تو امید بندم درحالی‌که هر خوبی به دست توست و چگونه جز تو را آرزو کنم درحالی‌که آفرینش و فرمان ویژۀ ی تو است؟ آیا امیدم را از تو بِبُرم درحالی‌که از روی احسان آنچه از تو نخواستم به من عطا فرمودی یا آیا به مانند خودم نیازمندم می‌کنی درحالی‌که به رشته محکمت چنگ می‌زنم.

امام زین العابدین (ع)

شرح :

در این فراز از مناجات انواع صفات خدا که برای حمایت از بندگان در موضوعات مختلف اعمال شده است مطرح و از مومنین دلجویی می شود. بیان سوابق احسان خدا به بندگان در زمانهای قبل اثبات کننده ی صدق وعده های او و اطمینان به تحقق آنها در آینده می باشد.

برای درک این مهم شرایط و تذکراتی به طور ضمنی  قید شده است که بایستی مورد توجه قرار گیرد :
اولا بررسی مواردی از عنایات خدا به بندگان که با تحقیق در زندگی مبارزین از بزرگان دین در گذشته مشخص می گردد. ثانیا قطع امید از غیر و صرفا روی آوردن به خدا با ایمان و اطمینان به او که تحت عنوان "چنگ زدن به رشته محکم" بیان شده است.

بنابراین بنده ای که اطاعت فرمان خدا را پذیرفته است ، بدون نگرانی از تنهایی و شکست در انجام وظایف بندگی در بعد فردی و اجتماعی ادای رسالت نموده و با شوق و امید به موفقیت پذیرای مشکلات و حوادث مربوطه خواهد شد.

موفق باشید. پورهادی


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.