المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات المعتصمین (پناهندگان) -۱
    
بازدید: 309
    
بنام حضرت دوست
 
مناجات المعتصمین (پناهندگان) -۱
 
اللّٰهُمَّ يَا مَلاذَ اللَّائِذِينَ، وَيَا مَعَاذَ الْعَائِذِينَ، وَيَا مُنْجِىَ الْهَالِكِينَ، وَيَا عَاصِمَ الْبَائِسِينَ، وَيَا رَاحِمَ الْمَساكِينِ، وَيَا مُجِيبَ الْمُضْطَرِّينَ، وَيَا كَنْزَ الْمُفْتَقِرِينَ، وَيَا جابِرَ الْمُنْكَسِرِينَ ، وَيَا مَأْوَى الْمُنْقَطِعِينَ، وَيَا نَاصِرَ الْمُسْتَضْعَفِينَ، وَيَا مُجِيرَ الْخائِفِينَ، وَيَا مُغِيثَ الْمَكْرُوبِينَ، وَيَا حِصْنَ اللَّاجِينَ، إِنْ لَمْ أَعُذْ بِعِزَّتِكَ فَبِمَنْ أَعُوذُ ؟ وَ إِنْ لَمْ أَلُذْ بِقُدْرَتِكَ فَبِمَنْ أَلُوذُ 
 
خدایا ای پشتیبان پناه‌جویان و ای پناه پناهندگان و ای رهایی بخش هلاک شدگان و ای نگهدار بینوایان و ای مهرورز به مستمندان و ای اجابت کننده درماندگان و ای گنجینه تهیدستان و ای جبران کننده شکست خوردگان و ای جایگاه آوارگان و ای یاور ناتوان‌شمردگان و ای پناه‌دهنده ترسیدگان و ای غمگسار غم‌زدگان و ای دژ پناهندگان، اگر به عزّتت پناه نیاورم پس به که پناه برم و اگر به قدرتت پناهنده نشوم، به که پناهنده شوم؟ گناهان وادارم ساخته که به دامان گذشتت چنگ زنم و خطاها محتاجم کرده که از تو بخواهم، درهای چشم‌پوشی‌ات را بر من بگشایی.
 
امام زین العابدین (ع) 
 
شرح : 
 
انسان این مخلوق ظاهرا بسیار ضعیف اما دارای استعدادهای نهفته ای که شایستگی خلیفه الهی را دارد ، در معرض آفات و بلایای بی شماری قراردارد که اگر حمایت و پشتیبانی پروردگار شامل حالش نشود از بین خواهد رفت.
 
انواع خطاهای طبیعی و یا عمدی که گناه شمرده می شود ، به طور خلاصه به این ترتیب و به تنهایی می تواند عامل نابودی انسان واقع شود.
۱- عمر را به هدر داده و زمان استفاده از فرصت پیشرفت را از دست می دهد.
۲- سرمایه ی مالی را مصرف نموده و دسترنج خود را از دست داده ، تهیدست و درمانده می شود و قدرت اداره ی امور زندگی را نخواهد داشت.
۳- روح او را خسته کرده و شوق حرکت را که اولین و مفیدترین سرمایه وجودی شخص می باشد از بین برده و ناامید و سرگردان و بی پناه ، به انزوا کشیده شده و از ادامه راه باز می ماند.
 
به همین دلیل معصومین (ع) با رهنمودهای خود ارتباط با خداوند ، این منبع هستی را ایجاد نموده ، انسان را به منبع لایزال الهی متصل و با استعانت از فضل پرورگار ، سرمایه و فرصت های از دست رفته برای او جبران می شود.
 
موفق باشید. پورهادی


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.