المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات الشاکین (شکایت کنندگان)-۲
    
بازدید: 319
    
بنام حضرت دوست
 
مناجات الشاکین (شکایت کنندگان)-۲
 
الِٰهِى أَشْكُو إِلَيْكَ عَدُوّاً يُضِلُّنِى، وَشَيْطاناً يُغْوِينِى، قَدْ مَلَأَ بِالْوَسْواسِ صَدْرِى، وَأَحاطَتْ هَواجِسُه بِقَلْبِى، يُعاضِدُ لِىَ الْهَوىٰ، وَيُزَيِّنُ لِى حُبَّ الدُّنْيا، وَيَحُولُ بَيْنِى وَبَيْنَ الطَّاعَةِ وَالزُّلْفىٰ
 
معبودم، از دشمنی که گمراهم می‌کند و از شیطانی که به بی‌راهه‌ام می‌برد به تو شکایت می‌کنم، شیطانی که سینه‌ام را از وسوسه انباشته و زمزمه‌های خطرناکش قلبم را فرا گرفته است، شیطانی که با هوا و هوس به من کمک می‌کند و عشق به دنیا را در دیدگانم نیکو و آراسته جلوه می‌دهد و بین من و بندگی و مقام قرب پرده می‌افکند.
 
امام زین العابدین (ع)  
 
 شرح : 
 
فلسفه ی وجود شیطان و راه نجات مومن از وسوسه های او مشتمل بر بحث مفصلی است که بایستی به طور مستقل مورد تحقیق قرار گیرد. اما به طور خلاصه باید گفت شیطان نماد قدرتی منحرف کننده است ولی آنچه که می تواند عامل انحراف مومن باشد هوس ها ، آرزوهای دور و دراز ، جاه طلبی ها و بلند پروازیهای اوست که می خواهد یک شبه راه صد ساله را طی کند.
 
اینجاست که دشمنان در کمین نشسته ، خواسته های غیر معقول را به عنوان ابزاری قوی در دست گرفته و مانندی افساری  روح مومن را به اسارت می کشند و  با وعده های موفقیت های بزرگ و زود هنگام او را می فریبند.
 قلب اینچنین شخصیتی در حجابهای ضخیم هوسها و اوهامات پوشیده مانده و قدرت درک ارزشهای انسانی و مراتب عالیه معنوی را نخواهد داشت. 
 
  موفق باشید. پورهادی


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.