المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

مناجات التائبین (توبه کنندگان) -۵
    
بازدید: 328
    

بنام حضرت دوست 


مناجات التائبین (توبه کنندگان) -۵


إِلٰهِى بِقُدْرَتِكَ عَلَىَّ تُبْ عَلَىَّ، وَبِحِلْمِكَ عَنِّى اعْفُ عَنِّى، وَبِعِلْمِكَ بِى ارْفَقْ بِى . إِلٰهِى أَنْتَ الَّذِى فَتَحْتَ لِعِبادِكَ بَاباً إِلىٰ عَفْوِكَ سَمَّيْتَهُ التَّوْبَةَ، فَقُلْتَ: ﴿تُوبُوا إِلَى اللّٰهِ تَوْبَةً نَصُوحاً﴾؛ فَمَا عُذْرُ مَنْ أَغْفَلَ دُخُولَ الْبابِ بَعْدَ فَتْحِهِ ؟ إِلٰهِى إِنْ كانَ قَبُحَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ 
خدایا با توانایی‌ات بر من، توبه‌ام را بپذیر و با بردباری‌ات نسبت به من، از من بگذر و با آگاهی‌ات از حال من، با من مدارا کن، معبودم، تویی که به روی بندگانت دری به‌سوی بخششت گشودی و آن را توبه نامیدی و خود فرمودی: «ای مؤمنان! به پیشگاه خداوند توبه کنید، توبه‌ای خالص!»؛ پس عذر کسی که از ورود به این در پس از گشوده شدنش غفلت ورزد چه می‌تواند باشد؟ معبودم، اگر نافرمانی و گناه از بنده‌ات زشت است، پس گذشت از جانب تو زیباست


امام زین العابدین (ع)


شرح :
امام سجاد(ع)  برای ایجاد شوق در قلب بنده برای انجام توبه و نجات یافتن صفات سراسر امید و رحمت خداوند را بیان می فرمایند که به طور خلاصه تقدیم می گردد :
۱- اساسا چیزی بنام گناه کوچک و بزرگ ندارد زیرا بیانگر بی توجهی بنده ای ناچیز نسبت به خدای عزوجل است ولیکن نسبت به میزان خسارتی که در اثر گناه  به بندگان وارد می شود ، آن را بزرگ و کوچک می خوانند تا بنده ی گنه کار خود را برای طی مراحل جبرانی و سختی های مربوطه آماده نماید.
۲- امام  توانایی نامحدود خدا را مطرح فرموده تا بنده را در جبران خسارات گناه امیدوار و مصمم نموده بر ایمان او نسبت به پروردگار و توسل هر بیشتر و بهتر بیفزاید.
۳- حضرت سجاد(ع) پرهیز از غلفت برای انجام توبه را متذکر می گردند تا به فرد گنهکار بفهماند ، این فرصت غنیمت بوده و در صورت فوت وقت راه دیگری برای جبران و نجات وجود نخواهد داشت.
۴- زیبا بودن گذشت پروردگار در مقابل زشتی گناه بنده بیانگر رحمت بی منتهای خداست که شوق به توبه و امید نجات را در دل بنده ایجاد نموده او را در تحمل رنج و سختی مراحل توبه ثابت قدم می دارد.

موفق باشید.  پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.