المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

محمد(ص) ، تجلی حمد خدا
    
بازدید: 955
    

بنام خدا


محمد(ص) ، تجلی حمد خدا


سه نام  محمد ،احمد، محمود  که از نامهای مبارک پیامبر عظیم الشان اسلام هستند، همگی در مراتب مخلف تجلی حقیت حمد در وجود نازنین حضرتش ، ایجاد گردیده و به ایشان اختصاص یافته اند.
کلمه حمد به معنی ستودنی که در اثر شدت تجلی نیکی در مشاهده کننده ، نسبت به منبع تجلی بوجود آمده باشد.


طبق روایات :
۱- اولین وجودی که در عالم علوی و در مرحله ای پس از نور محض پرورگار خلق گردید، ذات پیامبر بود که با مشاهده نور خداوند، او را در عالی ترین مرتبه ممکن از درک و خلوص ، حمد نموده ، از جانب رب العزه ، محمد نام گرفت.


۲-پس از وجود پیامبر سایر وجودات خلق و هر کدام در مرتبه وجودی خویش خداوند را حمد و تقدیس نمودند ، که نور پیامبر در مرتبه ای فوق همه موجودات و افضل و برتر از همه در حمد خالق هستی تجلی نموده ، احمد نام گرفت.


۳-هر وجودی غیر از معصوم ، پس از درک توفیقات ، مراتبی از کمالات را کسب کرده ، به درجه ای از قرب به حق میرسد، ولکن ، بعلت مصونیت نداشتن ، هر لحظه در معرض سقوط و تنزل به مراتب نازل تر قرار دارد.


پیامبر اکرم در معراح به عالی ترین مرتبه قرب رسیده ، با مشاهده حقایق حکمت و برنامه خلقت تا قیامت ، و پذیرفتن بندگی خدا در اجرای امر او همراه با حمد و تقدیس پروردگار، این مرتبه از حمد برای او تثیت گردیده ، و از جانب حضرت حق ، محمود ، نامیده شد.

بنابراین ، وجود مقدس پیامبر ، در عالی ترین مرتبه ای که مخلوقی از مخلوفات، بندگی و حمد خدا را نموده باشد قرار گرفته و تا ابد ، این مرتبه برای ایشان تثبیت و شایسته صلوات خالق گردید.


موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.