المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

سوره یاسین - ( آیه ۴۷)
    
بازدید: 382
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم


وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَنْ لَوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
هنگامی که به آنان گویند: از آنچه خدا روزی شما کرده، انفاق کنید، کافران به مؤمنان گویند: آیا کسانی را اطعام کنیم که اگر خدا می خواست آنان را اطعام می کرد؟ ولی شما جز در گمراهی آشکاری نیستند. 


سوره یاسین - ( آیه ۴۷)


شرح :


روحیه ی اتحاد و خدمت به همنوع حتی در بین بسیاری از انواع حیوانات دیده می شود تا چه رسد به انسان که اشرف مخلوقات بوده و برای ادامه ی حرکت به سمت کمال نیاز به خدمات اجتماعی دارد.


مفهوم کلی انفاق همان خدمت به همنوع است و به طور خاص به افرادی که بنا به دلائلی دچار ضعف شده و قادر به اداره ی امور خویش نباشند تعلق می گیرد.
بهانه ای که افراد بی مسئولیت به عنوان خواست خدا در فقر بندگان مطرح می کنند مغالطه ای برای فرار از انجام وظائف و تکالیف اجتماعی انسانها نسبت به یکدیگر می باشد.
زیرا در فرض پذیرفتن بعضی از موارد فقر که از حوادث ناخواسته و ضعف در استعدادهای فردی حاصل می شود می توان گفت که چنین وضعیت بوجود آمده  از مقدرات خداوند برای امتحان انسان و برانگیختن صفات نیک او  تا رسیدن به مرحله فضائل است . بدیهی است که انجام وظیفه در انفاق سربلندی در امتحان الهی و درک مرحله ای از رستگاری خواهد بود.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.