المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

سوره سبا -( آیه ۱۶)
    
بازدید: 384
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم


فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُمْ بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَيْ أُكُلٍ خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِنْ سِدْرٍ قَلِيلٍ 
ولی روی گرداندند، در نتیجه سیل [ویران گر] «عرم» را بر ضد آنان جاری کردیم ، و ما آن دو باغ پر حاصلشان را به دو باغستانی تبدیل کردیم که دارای میوه هایی تلخ و درخت شوره گز و چیزی اندک از درخت سدر بودند!! 


سوره سبا -( آیه ۱۶)


شرح :


عالم خلقت در مسیر تکاملی خود دارای حرکت و دستخوش تحولاتی عظیم است. با توجه به شواهد موجود در آیات قرآن و روایات متعدد همچنان که اصل خلقت زمینه پیدایش انسان بوده است کیفیت ادامه ی آن نیز متاثر از عملکرد او خواهد بود.
حوادثی که آنرا تحولات تکاملی طبیعت می دانیم هم می توانند ویرانگر باشند و هم می توانند عامل کشف ذخائر و منابع غنی برای بهرمندی بیشتر انسان از زندگی قرار گیرند.


آیه ی شریفه رفتار انسان را علت تعیین کننده ی نتیجه ی این حوادث می داند. بنابراین پروردگار عالم که مقام اشرف مخلوقات را برای انسان لحاظ فرموده است ، مفید واقع شدن تحولات را پاداشی برای انسان های باتقوا و مخرب بودن حوادث را تنبیهی برای افراد سرکش قرار داد تا او را برای درک سعادت تربیت نماید.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.