المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

سوره الجاثیه - (آیه ۳۶)
    
بازدید: 551
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم


فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَرَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 
نهایتاً همه ستایشها مخصوص خداست که پروردگار آسمان ها و پروردگار زمین و پروردگار جهانیان است


سوره الجاثیه - (آیه ۳۶)


شرح :


الْحَمْدُ : این واژه برای بیان حد اعلای نیکی به کار گرفته می شود تا آنجا که قابلیت ستایش پیدا کند. وجودی که دارای چنین خصوصیاتی باشد فقط ذات خدای متعال است و غیر خدا هرچه باشد ، مرتبه ای از خوبی را داراست که برتر او موجود بوده و یا قابل تصور است. لذا به اعتقاد قریب به اتفاق مفسرین این واژه فقط به خداوند اختصاص دارد.


رَبِّ : نام دیگر خداست که در جایگاه خدایی تدبیر و اراده پرورش مخلوق را می نماید.
رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَرَبِّ الْأَرْضِ : پرودرگار آسمان و زمین بودن ، بیانگر حرکت داشتن مجموعه مخلوقات موجود در آسمان و زمین ، تحت تربیت خدا ، در جهت هدفی از پیش تعیین شده است که توسط خالق آنها صورت می پذیرد.


رَبِّ الْعَالَمِينَ : موضوع پرورش مختص به این دنیا نبوده بلکه شامل عالم آخرت نیز می گردد. با توجه به اینکه اراده ی خداوند توام با اجرا می باشد بنابراین ، می توان نتیجه گرفت که خداوند تغییر پذیری را به عنوان یک استعداد برای فراهم نمودن زمینه ی تربیت در عالم خلقت قرار داده تا آنرا در جهت هدف مورد نظر خود هدایت نماید.


بدین ترتیب آیه ی شریفه علت اختصاص داشتن واژه ی الْحَمْدُ را بیان می فرماید که تربیت کننده ای نیکو در اعلی مرتبه می باشد و این همه عالم را با هدف هدایت به عالی ترین حد ممکن خلق فرموده است که این امر ستایش او را موجب نموده ایجاب می نماید تمام مخلوقات فقط او را مورد ستایش قرار دهند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.