المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

سوره مجادله - (آیه ۱۲)
    
بازدید: 393
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ لَكُمْ وَأَطْهَرُ ۚ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿١٢﴾
ای مؤمنان! زمانی که می خواهید با پیامبر گفتگوی محرمانه کنید، پیش از گفتگوی محرمانه خود صدقه دهید، این برای شما بهتر و پاکیزه تر است، و اگر چیزی برای صدقه نیافتید زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. (۱۲)


سوره مجادله - (آیه ۱۲)


شرح :


دیدار پیامبر که ابلاغ کننده ی وحی خدا برای هدایت مردم است بلحاظ داشتن جایگاه خاص نزد خداوند ، مستلزم رعایت آداب و احترام مخصوص بوده که مومنین می بایستی آنرا مورد توجه قرار دهند.
منظور از دیدار محرمانه داشتن جلسه ی خصوصی و اختصاص دادن وقت پیامبر به مسئله شخصی می باشد. با توجه به ارزش وقت پیامبر که از طرفی برای حفظ شرایط دریافت وحی ، باید عبادات خاص داشته باشند و از طرف دیگر رسیدگی به مشکلات اجتماعی مسلمانان باعث صرف وقت زیاد همراه با خستگی می شود ، ملاحظه می گردد که اختصاص دادن وقت حضرت به درخواست افراد برای دیدار خصوصی ، چه بهای سنگینی برای ایشان خواهد داشت.


لذا ، آیه شریفه ، برای توجه دادن مردم به این امر مهم ، دادن صدقه را طرح نموده تا از تلف شدن وقت حضرت  جلوگیری و صرفا افراد با مشکلات خاص تقای دیدار خصوصی داشته باشند.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.