المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

سوره حشر - (آیه ۹)
    
بازدید: 397
    
 
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم

وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۹﴾

كسانى كه قبل از مهاجران در مدينه جاى گرفته و ايمان آورده‏اند هر كس را كه به سوى آنان كوچ كرده دوست دارند و نسبت به آنچه به ايشان داده شده است در دلهايشان حسدى نمى‏ یابند و هر چند در خودشان احتياجى باشد آنها را بر خودشان مقدم مى دارند و هر كس از خست نفس خود مصون ماند ايشانند كه رستگارانند (۹)

سوره حشر - (آیه ۹)

شرح :

بر اساس اصل سنخیت هرکسی سایر افرادی را که در نوع تفکر، سلیقه ، فرهنگ و روش زندگی با او هم جهت باشد را دوست داشته و پذیرای ایشان خواهد بود.
مردم مدینه به علت داشتن فطرتی پاک ، به سهولت ندای دعوت پیامبر را اجابت نموده و ایمان به خدای یکتا و نبوت پیامبر اسلام را پذیرا شدند.

بر همین اساس بدون ترس از تنگنای اقتصادی حاصل از حضور مهاجرین ، همچنین بدون واهمه از تهدیدات مشرکین مکه پذیرای برادران دینی خود گردیدند و ایشان را در منازل خود جای داده و شریک دارایی خویش قرار دادند.

این اقدام انسان دوستانه و فداکارانه ی مردم مدینه  مصداق بارز نوعدوستی قرار گرفته و عامل ایجاد برادری و برابری در جامعه آن روز گردید که به همین مناسبت به نام انصار به مفهوم یاری کنندگان ، لقب گرفتند.

قران علت این حرکت بزرگ را داشتن فطرتی پاک می داند که از رذیله ی بخل و حسادت ، محفوظ مانده بودند. لذا آیه ی شریفه ، رفع بخل و حسد را که می تواند عامل ایجاد چنین تحولی عظیم در جامعه باشد شرط رستگاری می داند.

موفق باشید. پورهادی


  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.