المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

سوره النازعات - ( آیات ۱-۲)
    
بازدید: 397
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم


وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا (۱) سوگند به فرشتگانی که [روح بدکاران را به شدت از بدن هایشان] بر می کنند (۱)
وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا ﴿٢﴾  و سوگند به فرشتگانی که [روح نیکوکاران را به نرمی و ملایمت از بدن هایشان] بیرون می آورند (۲)


سوره النازعات - ( آیات ۱-۲)


شرح :


خداوند برای عالم خلق شده سیر تکاملی مقرر فرموده و قیامت را آغاز ظهور کمال خلقت قرار داده است. برای طی طریق در آن عالم ، بایستی با خصوصیات و شرایط آن انطباق پیدا کرده باشیم.
توان لازمه ی حرکت در آن مرحله توسط خدا و براساس تقوای هر فرد اعطا می شود که تعیین کننده ی کیفیت زندگی او در آن عالم خواهد بود.
افرادی که در دنیا اعتقاد به خدا و روز قیامت را پذیرفته باشند ، تمامی ابعاد زندگی خود را طبق دستورات قرآن شکل داده ، جنس روح ایشان با حقیقت مانوس و سنخیت یافته است.
برای اینان ورود به عالم بعد دارای جاذبه بوده و با شوق ذاتی ایجاد شده ، جان آنها از بدن خارج می شود و همچنان که ماهی با شوق وارد دریای آزاد و بیکران می شود ، دنیا را به سوی عالم دیگر ترک می کنند.


اما کسانی که منکر توحید و قیامت بوده و تربیت دینی را نپذیرفته باشند ، جان آنها با شرایط عالم دیگر سنخیت نیافته و پذیرای تحولی به نام مرگ نبوده و روح ایشان قادر به ترک بدن نیست.


لذا آیات شریفه کیفیت جان دادن مومنین را با استقبال از فرشته ی مرگ راحت دانسته اما در مورد کافران به علت عدم انطباق روح آنها با عالم معنا خروج روح از بدن را سخت و دشوار بیان می نماید ، به طوری که لاجرم ، فرشته مرگ با فشار روح ایشان را قبضه خواهد کرد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.