المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

سوره النازعات - (آیات ۱۸ الی ۲۲)
    
بازدید: 407
    

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم


فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَىٰ أَنْ تَزَكَّىٰ ﴿١٨﴾  پس به او بگو: می خواهی پاک و پاکیزه شوی؟ (۱۸)
وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَىٰ ﴿١٩﴾  من تو را به سوی پروردگارت راهنمایی می کنم تا از او بترسی. (۱۹)
فَأَرَاهُ الْآيَةَ الْكُبْرَىٰ ﴿٢٠﴾  پس آن معجزه بزرگ تر را به او نشان داد. (۲۰
فَكَذَّبَ وَعَصَىٰ ﴿٢١﴾  ولی تکذیب کرد و سرپیچی نمود. ﴿٢١﴾
ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَىٰ ﴿٢٢﴾  سپس پشت کرد ، به تلاش برخاست (۲۲)


سوره النازعات - (آیات ۱۸ الی ۲۲)


شرح :


آیات شریفه در مجموع چند نکته را در چگونگی امر به معروف و نهی از منکر ، بیان می فرمایند :


۱- امر به معروف بایستی متناسب با شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد در نظر گرفته شده و بصورت دعوت به حق باشد تا احتمال برانگیختگی در طرف مقابل منتفی شود.
۲- دعوت به معروف همراه با ارائه راه و روش و به صورت ارشادی انجام شود تا بیانگر همکاری و همراهی دوستانه در زندگی اجتماعی شناخته شود.
۳- دلائل کافی در صحت دعوت و نتایج گرانبار ناشی از نپذیرفتن آن ارائه شود تا بر دعوت شدگان ، اتمام حجت گردد.
۴- همچنان که مشاهده می شود علی رغم رعایت تمام مراتب احترام از جانب پیامبر خداوند فرعون نه تنها دعوت را نپذیرفت ، بلکه در مخالفت خود با حضرت موسی به تلاش و مقابله برخاست .یعنی آمر به معروف و ناهی از منکر آمادگی لازم ، برای تحمل مخالفت طرف مقابل را داشته باشد.


این نکته به طور خاص جالب توجه است که خداوند از فرعون ترک سلطنت را نخواست بلکه با حفظ سلطنت ، رعایت حقوق زیر دستان را همراه با بندگی خالق سفارش نمود ، اما احساس قدرت ، چنان او را فریفته بود که با خدا اعلان جنگ کرد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.