المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مىکند
صفحه اصلی
گالری تصاویر
ارتباط با ما
سوالات متداول
تفسیر آیات قرآن
ده جز اول قرآن کریم
جزهای یک تا پنج
جز یک
جز دو
جز سه
جز چهار
جز پنج
جزهای شش تا ده
جز شش
جز هفت
جز هشت
جز نه
جز ده
ده جز دوم قرآن کریم
جزهای یازده تا پانزده
جز یازده
جز دوازده
جز سیزده
جز چهارده
جز پانزده
جزهای شانزده تا بیست
جز شانزده
جز هفده
جز هیجده
جز نوزده
جز بیست
ده جز سوم قرآن کریم
جزهای بیست و یک تا بیست و پنج
جز بیست ویک
جز بیست و دو
جز بیست وسه
جز بیست و چهار
جز بیست وپنج
جزهای بیست و شش تا سی
جز بیست وشش
جز بیست وهفت
جز بیست وهشت
جز بیست ونه
جز سی
تحقیقات و تجربیات
خاطرات دوران دفاع مقدس
تجربیات فنی
تحقیقات تاریخی
تحقیقات ادبی
اصول زندگی
تحقیقات دینی*
شرح ادعیه و زیارات
برگزیده های صحیفه سجادیه
برگزیده هایی از نهج البلاغه
خطبه ها
نامه ها
نصایح
حکمت ها
زیارات
زیارت جامعه کبیره
شرح دعای عهد
زیارت امین الله
عاشورا و عاشوراییان
منطق عاشوراییان
فلسفه عاشورا
پاسخگویی به شبهات
مناجات ها
مناجات خمس عشر
مناجات الشاکین
مناجات الراجین
مناجات الخائفین
مناجات المعتصمین
مناجات المطیعین
مناجات التائبین
مناجات الراغبین
مناجات الشاکرین
مناجات المریدین
مناجات المحبین
مناجات المتوسلین
مناجات المفتقرین
مناجات العارفین
مناجات الذاکرین
مناجات الزاهدین
دعای مکارم الاخلاق (صحیفه سجادیه)
زیارت امیر المومنین(ع)
دعای افتتاح
دعای عرفه
ویدئوها
مداحی ها
مولودی خوانی
شعرخوانی
موسیقی محلی
سیاحتی
علمی
ترانه ها و سرودهای مذهبی
سوره النازعات - (آیات ۱۸ الی ۲۲)
دوشنبه 30 آبان 1401
بازدید: 632
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيم
فَقُلْ هَلْ لَكَ إِلَىٰ أَنْ تَزَكَّىٰ ﴿١٨﴾
پس به او بگو: می خواهی پاک و پاکیزه شوی؟
وَأَهْدِيَكَ إِلَىٰ رَبِّكَ فَتَخْشَىٰ ﴿١٩﴾
من تو را به سوی پروردگارت راهنمایی می کنم تا از او بترسی.
فَأَرَاهُ الْآيَةَ الْكُبْرَىٰ ﴿٢٠﴾
پس آن معجزه بزرگ تر را به او نشان داد.
فَكَذَّبَ وَعَصَىٰ ﴿٢١﴾
ولی تکذیب کرد و سرپیچی نمود.
ثُمَّ أَدْبَرَ يَسْعَىٰ ﴿٢٢﴾
سپس پشت کرد ، به تلاش برخاست!
سوره النازعات - (آیات ۱۸ الی ۲۲)
شرح :
آیات شریفه در مجموع چند نکته را در چگونگی انجام امر به معروف و نهی از منکر ، بیان می فرمایند :
۱- امر به معروف بایستی متناسب با شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد در نظر گرفته شده و به صورت دعوت به حق باشد تا احتمال برانگیختگی در طرف مقابل منتفی شود.
۲- دعوت به معروف همراه با ارائه راه و روش و به صورت ارشادی انجام شود تا بیانگر همکاری و همراهی دوستانه در زندگی اجتماعی شناخته شود.
۳- دلائل کافی در صحت دعوت و نتایج زیاانبار ناشی از نپذیرفتن آن ارائه شود تا بر دعوت شدگان ، اتمام حجت گردد.
۴- همچنان که مشاهده می شود علی رغم رعایت تمام مراتب احترام از جانب پیامبر خدا ، فرعون نه تنها دعوت را نپذیرفت ، بلکه در مخالفت خود با حضرت موسی به تلاش و مقابله برخاست
و این بدان معناست که می بایست آمر به معروف و ناهی از منکر ، آمادگی لازم برای تحمل مخالفت طرف مقابل را داشته باشد.
این نکته به طور خاص قابل توجه است که خداوند ، از فرعون ترک سلطنت را نخواست بلکه با حفظ سلطنت ، رعایت حقوق زیر دستان را همراه با بندگی خالق سفارش نمود ، اما احساس قدرت چنان او را فریفته بود که با خدا اعلان جنگ کرد.
موفق باشید.
پورهادی
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نمایش مشخصات من