المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۶۶
    
بازدید: 663
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۶۶


مُقِرٌّ بِفَضْلِكُمْ مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ مُحْتَجِبٌ بِذِمَّتِكُمْ مُعْتَرِفٌ بِكُمْ مُؤْمِنٌ بِإِيَابِكُمْ مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِكُمْ
به برتري شما اقرار دارم، تحملّ كننده ی دانش شمايم، پرده نشين پيمان و حرمت شما هستم، به شما معترفم، به بازگشتتان مؤمنم، رجعتتان را تصديق دارم


شرح :


مُقِرٌّ بِفَضْلِكُمْ :به برتري شما اقرار دارم
اقرار به حقیقت ، بیانگر درک آن است و مادامی که اقرار صورت نگیرد زمینه ی پذیرفتن آن نیز فراهم نمی گردد و یکی از علت های تاکید بر اذکار در عبادات همچنین گفتن آن در ضمن فعالیت های روزمره همین است ، زیرا اقرار زبان به دل اثر می گذارد.
بدیهی است که اقرار به فضائل امام به علت ارتباط ایشان با خزانه علم الهی بیانگر درک شخصیت حضرات و برخورداری از هدایت خواهد بود.


مُحْتَمِلٌ لِعِلْمِكُمْ : تحملل كننده ی دانش شمايم
لازمه ی هدایت به دست امام پذیرفتن علم ایشان و سپس به کار بستن آن علوم در صحنه واقعی زندگی می باشد.


مُحْتَجِبٌ بِذِمَّتِكُمْ : پرده نشين پيمان و حرمت شما مي باشم
دو وجه برای این معنا متصور است :
۱- ملزم بودن به اطاعت از امام در سخت ترین شرایط خفقان سیاسی حاکم بر جامعه که موجودیت مومنین در معرض خطر قرار می گیرد ولو به صورت مخفیانه که نشان دهنده ی ایمان شیعه به امام خویش است.
۲- مقید بودن به رعایت حدود الهی که تحت عنوان احکام حلال و حرام از طرف امام ارائه می شود نه تنها در صحنه های آشکار و بعد اجتماعی بلکه در لحظات خلوت و تنهایی که تقوای الهی شیعه را ثابت می کند.


مُعْتَرِفٌ بِكُمْ : به شما معترفم
منظور از اعتراف به امام پذیرفتن وجود ایشان به عنوان شخصیتی تمام و کمال در تمام ابعاد انسانی بوده که لیاقت احراز جایگاه رهبری جامعه بشری را داشته ، شایستگی الگو قرار گرفتن در تمام ابعاد فردی و اجتماعی را دارند.


مُؤْمِنٌ بِإِيَابِكُمْ مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِكُمْ : به بازگشتتان مؤمنم، رجعتتان را تصديق دارم
رجعت یکی از مباحث اعتقادی شیعه دوازده امامی هست که در آن از انقلاب عظیمی در صحنه واقعی اجتماعی مبارزه میان حق و باطل سخن گفته می شود ، در حالی که امامان گذشته به ترتیب امامت حاضر در میدان مبارزه بوده و پیروزیهای مقدماتی حق بر باطل را قبل از وقوع قیامت فراهم می نمایند.
این اعتقاد بر اساس روایات منطبق بر آیات قرآن استنباط شده که در جای خود دارای بحث مبسوطی می باشد.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.