المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلیَنظُرْ أحَدُکُم مَن یُخالِلُ
آدمى بر آیین دوست خود است؛ پس هر یک از شما مراقب باشد که با چه کسى دوستى مى‌کند

فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۶۱
    
بازدید: 511
    

بنام خدا


فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۶۱


وَ شَرَفَ مَحَلِّكُمْ وَ مَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ وَ كَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ وَ خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ
و شرافت موقعيت و منزلت شما را نزد خويش و كرامتتان را بر او و خصوصيتي كه نزد او داريد و نزديكي مقامي كه نسبت به او براي شماست


شرح :


وَ شَرَفَ مَحَلِّكُمْ : و شرافت موقعيت
شرافت ، شفافیت وجود است که در نتیجه ی پاک ماندن جسم از آلودگی گناه و ادراک صحیح روح از اسماء و صفات پروردگار، یعنی عاری از هرگونه شرک  حاصل می شود.
با توجه به اینکه در عالم معنا مکان مطرح نیست می توان گفت : منظور از "محلکم" مرحله ای از کمال است که روح به شفافیت رسیده و نور خدا در آن تجلی یافته است که این موقعیت از بدو خلقت برای امام لحاظ شده و تا پایان عمر شریف ایشان در دنیا ، محفوظ می ماند.


وَ مَنْزِلَتِكُمْ عِنْدَهُ : و منزلت شما را نزد خويش
درک شرافت وجودی امام باعث نزدیکی هرچه بیشتر به خدا می شود و نتیجه اش برخورداری از اختیاراتی خواهد بود که از طرف خدا در تدبیر امورات عالم به حضرات تفویض شده که به آن منزلت گفته می شود.


وَ كَرَامَتَكُمْ عَلَيْهِ : و كرامتتان را بر او
همچنان که پیامبران برای اثبات حقانیت دعوت خود و اتمام حجت ، اقدام به ارائه امور خارق العاده ای بنام معجزه مینمودند ، امام نیز در مواقع ضروری و باذن خداوند از چنین موهبتی بنام کرامت برخوردار است که برای برطرف نمودن موانع صعب العبور در مسیر هدایت مردم ، از آن بهره میگیرد.


خَاصَّتَكُمْ لَدَيْهِ : و خصوصيتي كه نزد او داريد
این جمله معرف ارزش وجودی امام در اعلی مرتبه است که هیچ کس غیر از خداوند از ویژگی های ایشان به علت خلقت خاص اطلاع و بهره ای نداشته و کاملا در اختیار پروردگار خویش است و به او اختصاص دارد و سایر مخلوقات به اذن خدا از امام بهرمند می شوند.


وَ قُرْبَ مَنْزِلَتِكُمْ مِنْهُ : و نزديكي مقامي كه نسبت به او براي شماست
قرب برای بیان آخرین درجه نزدیکی به خداست که به پیامبر و جانشین او یعنی امام اختصاص دارد و هیچ جایگاهی نزد خدا که نزدیکتر از آن باشد ، برای هیچ ممکن الوجودی دست یافتنی نیست.

موفق باشید. پورهادی



  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.