فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۵۰
شنبه 14 خرداد 1401
بازدید: 696
بنام خدا
فرازهایی از زیارت جامعه کبیره-۵۰
وَ أَنَّ أَرْوَاحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طِينَتَكُمْ وَاحِدَهٌ طَابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ
و همانا ارواح و نور و سرشت شما يكي است، پاكيزه و پاك شد، برخي از آن از برخي ديگر است
شرح :
وَ أَنَّ أَرْوَاحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طِينَتَكُمْ وَاحِدَهٌ : و همانا ارواح و نور و سرشت شما يكي است
مراتب و کیفیت خلقت مستلزم بحث مفصلی هست که در این مختصر نمی گنجد. جنس ارواح پیامبران و ائمه از جنس عامل ایجاد است که نه تنها ماده نیست بلکه از عالیترین مرتبه وجود یعنی خداست که بنام نفخه ی الهی در انسان اولیه دمیده شده و ضمن ایجاد حیات ، حامل اسماء خداوند و باعث افضلیت او بر ملائک گردید.
نور حضرات تجلی علم خدا یعنی اسماءالحسنی الهی با پشتیبانی قدرت لایزال خداوند است . بنابراین می تواند کنایه از شدت وجودی و شایستگی ایشان برای کسب جایگاه خلیفه الهی باشد.
طینت همان خصایص ذاتی ایشان است که همه تجلی اسما و صفات پروردگار در حد ممکن است.
در زیارت می خوانیم که روح، نور و طینت همه ی شما یکی و از خداست. زیرا اگر چه هر کدام در زمانی مستقل از دیگری حضور یافته اند ، ولیکن همگی حامل یک پیام و دارای یک رسالت هستند که ابلاغ دستور خدای واحد است به همین دلیل نباید در گفتار و کردار ایشان از نظر اصولی تفاوتی باشد و این واحد بودن امکان پذیر نیست مگر آنکه ذات ایشان واحد باشد.
طَابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ : پاكيزه و پاك شد، برخي از آن از برخي ديگر است
پاک شدن ذات مقدسه انبیاء الهی ، به این معنا نیست که آلودگی موجود در ایشان برطرف شده باشد، بلکه اشاره به قطعیت یافتن حکم پروردگار مبنی بر پاک نگه داشته شدن آن ذوات مقدسه از بدو خلقت تا رسیدن به کمال مطلق است که عصمت نام گرفته است.
این پاکی در عالم ملکوت به صورت راه نیافتن اثرات ماده به آن عالم است و در دنیا با اعطای معرفت جهت مشاهده حقایق الودگی برای پرهیز و در نتیجه پاک ماندن خواهد بود.
برخی از برخی دیگر اشاره به حضور یافتن ایشان در دنیا از طریق طبیعی تناسل است.
موفق باشید. پورهادی